10 symptomen van te hoge werkdruk

Stressmeter

Geplaatst op dinsdag 14 april 2015 door Nelly de Jong

Steeds meer onderzoeken laten zien dat de werkdruk voor veel mensen hoog is. Erg hoog. De economische crisis voegt daar nog een beetje extra angst om je baan te verliezen aan toe en voila, een probleem of een uitdaging is geboren. Aan de andere kant is hoge werkdruk ook weer niks nieuws. Het is van alle tijden en het zorgt voor een toename van stress en burnout klachten. Vroeger heette dat overspannen zijn of overwerkt en tegenwoordig plakken we massaal het etiket burnout. De precieze betekenis van al die etiketjes is misschien in de nuance iets anders. Maar onderliggend is in ieder geval aan de orde dat er grenzen worden overschreden. Om te voorkomen dat het zover komt is het belangrijk dat je je goed bewust bent van de symptomen. Zodat je op tijd bij kunt stellen en alsnog grenzen gaan stellen. Daarom deel ik hier de meest belangrijke symptomen met je.

Wanneer onderstaande symptomen op jou van toepassing zijn, wordt het tijd de alarmbellen te luiden. De kans is groot dat je over je eigen grenzen aan het gaan bent.

  1. Je begint te piekeren over hoe je je werk op tijd af kunt krijgen
  2. Het slapen wordt minder
  3. Je gaat overwerken om je werk af te krijgen
  4. Achter je computer wordt het soms wazig voor je ogen
  5. Je doet geen of veel te weinig leuke dingen meer na je werk omdat je te moe bent
  6. Je betrokkenheid en creativiteit nemen af en begint dingen te 'missen'
  7. Je krijgt lichamelijke klachten als nek en schouderpijn of je armen gaan pijn doen
  8. Je bent sneller geirriteerd dan gewoonlijk
  9. Je werkt maar liever je pauzes door om die klus af te krijgen
  10. Zelfs als je naar de wc moet wacht je zo lang mogelijk

Werkdruk en psychosociale belasting

Werkgevers zijn verplicht om een beleid op te stellen inzake psychosociale belasting. Ook die van jou! Onder psychosociale belasting valt onder andere werkdruk, maar ook pesten (mobbing) en seksuele intimidatie. Vraag je werkgever naar dit beleid als je last hebt van bovenstaande klachten.

Verschil in beleving

Er is een wel groot verschil in de beleving van werkdruk.  Als je baas en je collega's je steunen en waarderen is de werkdruk vrijwel altijd gemakkelijker te dragen. Een ander aspect dat bijdraagt aan het beter kunnen hanteren van de werkdruk is de mate van regelvrijheid. Als je zelf de vrijheid hebt om je tijd in te delen voel je je meestal meer 'in control'. Dat gevoel van in 'control' zijn zorgt ervoor dat je de druk anders beleeft dan wanneer je geen zeggenschap hebt. Ook als je werk alleen maar saai en eentonig is of juist alleen maar ingewikkeld werk doet draagt bij aan het ervaren van werkdruk. Afwisseling van taken helpt. Vooral afwisseling van eenvoudigere en ingewikkelder taken. 

Timemanagement of assertiviteit?

Veel bazen denken dat een cursusje timemanagement of een effectiviteittraining dé oplossing is voor werkdrukbeleving. Mijn ervaring is dat een assertiviteitstraining meer op zijn plek is. Veel mensen, vooral vrouwen in met name de zorg, onderwijs en bij overheidsinstanties en daaraan gerelateerde organisaties vinden het moeilijk om hun grenzen te voelen en vervolgens ook daadwerkelijk te stellen. Het effect van timemanagement in situaties waarin de werkdruk te hoog is, is dat je door nog effectiever te gaan werken, je werkdruk alleen maar verder stijgt. Want je leert dan hoe je meer voor elkaar krijgt in minder tijd. Op zich niks mee uiteraard. En het kan zeker voor een bepaalde categorie mensen een zinvolle training zijn. Maar het is niet de oplossing voor een te hoge werkdruk. Die wordt er niet minder van.

Zowel voor stress als voor passie werk ik hard. Het verschil zit in of ik houd van wat ik doe

Overzicht krijgen

Waar de cursus timemanagement of effectiviteittraining wel bij helpt is het verkrijgen van overzicht, wat het makkelijker kan maken om prioriteiten te stellen en keuzes te maken. Maar wanneer de werkdruk structureel te hoog is, zal dat op de lange termijn geen oplossing blijken.

Tips voor het hanteren van werkdruk:

Assertiviteitstraining Liever Assertiever

Wil je bouwen aan je zelfvertrouwen? Meld je dan nu aan voor de assertiviteitstraining Liever Assertiever. De trainingen vinden plaats op het Zuidvliet 292 A in Leeuwarden, Friesland.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Wat zullen ze wel niet denken...
De regenboog »

Gratis E-book Liever Assertiever



Al meer dan 26.000 keer gedownload

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 16 januari '19Wat zijn jouw energievreters? En wat kun je eraan doen?Leeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Stress, grenzen en balans, Burn-out en assertiviteit


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op 10 symptomen van te hoge werkdruk

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.