Mindfulness: Druk hebben, doen of zijn

ADHD

Geplaatst op maandag 27 december 2010 door Nelly de Jong

Hoewel het tegenwoordig geen balans meer mag heten, maar de meer modernere naam Work life integration heeft, blijft het als thema actueel. Nog steeds meer mensen ervaren druk in hun bestaan. Ze zijn druk, hebben het druk en/of ze doen druk. Maar ongeacht hoe je het noemt, het levert in ieder geval bij veel mensen stress op.

Hoe voelt: Ik ben druk?

In het woord druk zijn ligt al besloten dat je het op identiteitsniveau voelt. Met de woorden: ik ben druk geef je je onbewuste een signaal af om je ook zo te voelen. Daarnaast is het ook maar gewoon een concept van je denken.  Als je jezelf de vraag stelt: Hoe voelt ik ben druk? Dan is het maar zeer de vraag of je dat op dat moment echt ergens in je lichaam voelt. Veel mensen ervaren vooral dat het druk is in hun hoofd.

Op welke zender staat jouw radio?

De hele dag door staat de innerlijke radio aan. Je bent continu met jezelf in gesprek. En de hele dag door ontvang je van alles. Er zijn tegenwoordig zoveel prikkels die binnen komen, dat het niet zo vreemd is dat steeds meer mensen daar last van krijgen.

ADD en ADHD

Steeds meer kinderen krijgen het etiket ADD of ADHD opgeplakt. En het is maar zeer de vraag of er wat met die kinderen aan de hand is, of dat de omgeving zoveel prikkels op ze af stuurt dat ze die nauwelijks meer verwerken kunnen. Vooral ook omdat scholen feminiseren, waardoor de kinderen allemaal vooral rustig moeten blijven zitten in de klas. Dat rustig blijven zitten zou je kunnen zien als iets wat meer van meisjes is. Zo zijn meisjes al heel lang geconditioneerd. En dat geven diezelfde meisjes in de rol van docent tegenwoordig door aan jongetjes. Jongetjes die van oudsher anders geconditioneerd waren en daardoor hun energie gewoon niet meer kwijt kunnen. Die niet of nauwelijks meer in bomen klimmen en slootje springen.

Zoals het hoort

Het gevolg daarvan zijn mensen die geleerd hebben dat ze zich moeten gedragen ‘zoals het hoort’ en die zich nauwelijks meer bewust zijn wat zij nodig hebben en waar ze behoefte aan hebben. Die ‘de beste vriend of vriendin’  in hun eigen leven zijn, maar niet hun eigen leven leiden.

Aan of afwezigheid van je verlangen leven

En als je niet of te weinig luistert naar wat je lichaam te zeggen heeft en vooral vanuit je hoofd leeft, gaat je lichaam vroeger of later muiten. Het verlangen om te zijn wie je bent wil er op de een of andere manier toch gewoon uit. Desnoods door middel van ziekte of gebrek. Als je niet de aanwezigheid van je verlangen kunt leven, dan ga je vroeger of later de afwezigheid van je verlangen leven. Dan ga merken je dat het je soms allemaal teveel wordt. Dat je moe bent of vaker geirriteerd en boos dan je lief is.

Hoe dan wel?

Hoe kun je beter voor jezelf leren zorgen? Een van de mogelijkheden is leren onderscheid te maken tussen degene die ‘ik’  zegt, (oftewel je denken) en je gevoel. Dit onderscheid maken zorgt er voor dat je je steeds bewuster wordt dat jij niet degene bent die je ‘ik’ noemt. Dat ik is je ego.

Opgeblazen ego

Je ego houdt ervan zichzelf erg op te blazen en zichzelf enorm belangrijk te maken. Je ego is vooral ook angstgestuurd. Het is altijd bang iets kwijt te raken en verzet zich tegen alles wat ook maar de indruk zou kunnen wekken dat het minder belangrijk wordt. Veel mensen identificeren zichzelf bijvoorbeeld met hun spullen. Ze leven in de ilusie van het ego dat hoe meer spullen ze hebben, hoe gelukkiger ze zijn.

Spullen maken niet gelukkig

Ilusie, want die spullen brengen geen geluk. Ze leveren hooguit gedurende een zeer korte periode een gevoel van bevrediging omdat het ego even een moment heeft ervaren dat het belangrijk is. Maar vrij snel daarna schiet het al weer in de angst om dat wat het bereikt heeft kwijt te raken. Wanneer je je realiseert dat je laatste jas geen zakken heeft, dan weet je ook dat het streven naar bezit niet het belangrijkste kan zijn in je bestaan.

Leven in liefde

Je bent veel meer dan wat je hebt. Je ziet vaak bij mensen die een ernstige ziekte of bijna dood ervaring hebben of hebben gehad dat ze veranderen. Zij realiseren zich dat bezit niet hetgeen is waar het allemaal om draait. Als je los kunt komen van je ego en vanuit liefde voor jezelf en anderen leert leven, dan kun je iedere dag gelukkig zijn.

Het ego in de weerstand

Het ego heeft de neiging in veel situaties in de weerstand te schieten. Leven vanuit je hart levert acceptatie op. En acceptatie levert vrijwel altijd rust op. En zo kan het dus zijn dat er in je uiterlijke situatie niets verandert, maar omdat jij jouw denken verandert er in je uiterlijke situatie iets verandert.

Loskomen van je ego

Hoe kun je loskomen van dat ego? Loskomen van het ego doe je door uit je denkhoofd te stappen en de overgang te maken naar meer in het hier en nu zijn en je bewuste wil gebruiken als een soort schakelaar. In het hier en nu is de enige plek waar je ook kunt voelen en leren luisteren naar je lichaam en wat jij nodig hebt. Je kunt niet gisteren of morgen of volgende week voelen. Je kunt wel een plaatje maken (een gedachte…..) van hoe het volgende week zou kunnen zijn, maar voelen hoe je je voelt, kan alleen in het hier en nu. De rest zijn allemaal bedenksels.  Hersenschimmen.

Liever gelukkig met mindfulness

Je stap voor stap meer bewust worden van deze ilusie van het denken is wat je ook leert in een meditatie en mindfulness training. Opdat je meer en meer bewust wordt van wat jij nodig hebt. En als dat slootje springen is of in bomen klimmen dan is dat ook oké. Want het is niets meer of minder dan een vorm van energie die een uitweg zoekt.

Ook gelukkig worden?

Voel jij je ook regelmatig (te) druk en heb je behoefte aan meer rust en ontspanning in je bestaan en vraag je je af hoe je dat bereiken kunt? Leer alles over uit je denkhoofd stappen en meer in het hier en nu zijn en ga het meteen in de praktijk brengen in de Training Liever Gelukkig met Mindfulness. Meer informatie en aanmelding kan hier.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Loopbaanbegeleiding: Doel en actie
Mindfulness: Je verleden herleven »

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness



Al meer dan 9.000 keer gedownload

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 16 januari '19Wat zijn jouw energievreters? En wat kun je eraan doen?Leeuwarden, meld je aan
Wo 10 april '19De kracht en waarde van emotiesLeeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Stress, mindfulness en meditatie


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op Mindfulness: Druk hebben, doen of zijn

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.