Ontspanningsoefening

Ontspanningsoefening

De fysieke vertaling van stress kun je direct waarnemen in je lichaam op het moment dat je jezelf toestaat stil te worden en letterlijk stil te staan bij wat je in je lijf ervaart. Op het moment dat je je gespannen voelt verstrakken er allerlei spieren in je systeem. Meestal ben je je dat niet zo direct bewust. En doordat je je dat niet zo bewust bent, kun je er ook niks aan veranderen. Je hebt je bewustzijn nodig om iets wat niet voor je werkt te veranderen.

Door naar Ontspanningsoefening


Jezelf klein houden

Jezelf klein houden

Vaak kan ik aan het begin van een training in het kennismakingsrondje al zien wie er goede en grote resultaten gaat behalen en wie daarvoor eerst nog een robbertje met zichzelf heeft uit te vechten. Sommige mensen hebben aan het begin van de training of een coachtraject namelijk nog grote twijfel of de training of de coaching hen wel gaat helpen. En dat zie, hoor en merk ik vrijwel direct aan wat ze laten zien en wat ze zeggen.

Door naar Jezelf klein houden


Loslaten om ruimte te krijgen

Loslaten om ruimte te krijgen

Soms vraagt het leven je om los te laten. Om situaties of relaties of spullen die niet meer voor je werken los te laten. Vaak hebben we het wel in de gaten dat het nodig is los te laten, maar vaak vinden we dat best wel een pittige uitdaging. Ook al vertelt iedereen in je omgeving je dat het beter is los te laten, toch valt dat niet altijd mee. Wat levert loslaten eigenlijk op? Waarom zou je loslaten? En ook: Hoe doe je dat nou, loslaten?

Door naar Loslaten om ruimte te krijgen


Visualiseren. Hoe doe je dat?

Visualiseren

Toen ik voor de allereerste keer had gehoord hoe visualisatie werkt, vond ik het best wel zweverig. Ik voelde de nodige weerstand, want ik kon me gewoon niet voorstellen dat het zo simpel zou zijn om mijn eigen werkelijkheid te creëren. Waarom had ik anders zoveel shit in mijn leven meegemaakt? Had ik dat allemaal zelf gedaan dan? Dat wilde er bij mij niet echt in. Toch ben ik al een hele poos ‘om’. Visualiseren is een heel sterke kracht. Samen met affirmaties zijn ze een enorm sterke manier om die werkelijkheid te creëren die je jezelf maar wenst.

Door naar Visualiseren. Hoe doe je dat?


Assertiviteit: Assertief gedrag, wat is dat?

Zelfreflectie. Kijk in de spiegel en ontmoet je zelf.

In iedere situatie heb je de keuze om je assertief, agressief of niet assertief (subassertief of manipulatief) te gedragen. Hoe je je kiest te gedragen is van meerdere dingen afhankelijk. Vrijwel altijd blijkt assertief gedrag het meest doelmatig. Maar wat assertief gedrag is, is voor veel mensen niet helemaal duidelijk. Assertief gedrag wordt nogal eens geassocieerd met agressief gedrag. En dat is het zeker niet. Assertief gedrag wil niet zeggen dat je egoistisch voor jezelf opkomt zonder rekening met een ander te houden. Assertief gedrag betekent wel dat je jezelf op nummer 1 zet in jouw leven. Zodat je eerst rekening met jezelf houdt en daarna ook met anderen.

Door naar Assertiviteit: Assertief gedrag, wat is dat?


De test van het bos

De test van het bos

Ik wil je uitnodigen om de test van het bos de doen. De test van het bos is een symbolische test en die je op een heel subtiele manier vertelt (zonder dat je het zelf in de gaten hebt ) wie je bent. Doe je mee? Ik ben benieuwd of je je in de test herkent? Je kunt het me op deze pagina laten weten >>

Door naar De test van het bos


De zeven gs voor geluk en balans

Genieten, geluk

Geluk is een staat van zijn die je bij wijze van spreken elk moment en in elke situatie in je zenuwstelsel op kunt roepen. Het is een afstemming op een bepaalde frequentie. Geluk is daarmee iets wat in je zit en wat je niet direct aan je buitenwereld ontleent. Hoewel ik wel heel lang heb gedacht dat dat wel zo was. Als … maar aardig tegen me was, dan was ik gelukkig. Of als ik die baan maar zou krijgen, dan zou ik gelukkig zijn. Deepak Chopra noemt dat een vorm van objectverwijzing. Je maakt je geluk afhankelijk van iets in je buitenwereld. Inmiddels leef in meer in een staat van zelfverwijzing. Ik heb mezelf afgestemd op de frequentie van hoop en liefde en creëer daarmee een buitenwereld die bij mij past. Toch is het wel belangrijk om in die staat van zelfverwijzing, waarin je dus je keuzes vanuit het (hogere) zelf maakt, je te realiseren dat een eenzijdige gerichtheid in de buitenwereld ook tot problemen in jezelf leidt. Je alleen maar richten op geld en macht of alleen maar op je gezin leidt vroeger of later tot onbalans. Carl van der Velde schrijft in zijn boek De tien stappen naar succes over de zeven g’s voor geluk en succes. Alle zeven zijn ze even belangrijk voor een staat van geluk en balans. Dit zijn ze:

Door naar De zeven gs voor geluk en balans


Stress gewaar

Stress

Stress kun je niet altijd makkelijk herkennen, doordat er vaak sprake is van onopvallende ‘normale’ klachten. Je hebt bijvoorbeeld last van je nek, of je krijgt buikpijn of huidklachten. Als stress te lang duurt en er is weinig of geen hersteltijd, dan krijg je steeds meer vage klachten met mogelijk een bijnieruitputting en burnout als gevolg. En daar moet je niet willen zijn. Want je hebt je lijf dan in een uitputtingsslag gebracht. Een slag die je niet gaat winnen als je blijft doen wat je deed. Stress is in ieder geval een signaal dat je iets moet gaan veranderen aan je leefwijze en aan je keuzes.

Door naar Stress gewaar