Stress gewaar

Stress

Stress kun je niet altijd makkelijk herkennen, doordat er vaak sprake is van onopvallende ‘normale’ klachten. Je hebt bijvoorbeeld last van je nek, of je krijgt buikpijn of huidklachten. Als stress te lang duurt en er is weinig of geen hersteltijd, dan krijg je steeds meer vage klachten met mogelijk een bijnieruitputting en burnout als gevolg. En daar moet je niet willen zijn. Want je hebt je lijf dan in een uitputtingsslag gebracht. Een slag die je niet gaat winnen als je blijft doen wat je deed. Stress is in ieder geval een signaal dat je iets moet gaan veranderen aan je leefwijze en aan je keuzes.

Door naar Stress gewaar »


Gezondheid-Energie: Denk je slank!

Lekkere lolly

Misschien ben je het je niet zo bewust, maar een van de meest belangrijke redenen waardoor veel mensen te zwaar zijn, is niet eten, maar zijn de gedachten in hun hoofd. Wat je motiveert om dingen te doen, zoals eten bijvoorbeeld, zijn de dingen waar je associaties mee hebt in  je zenuwstelsel. Je hersens linken de betekenis die je aan eerdere ervaringen hebt gegeven aan wat er in je leven is aan nieuwe ervaringen. Als je eerder vaker hebt ervaren dat eten voor jou een effectieve manier is om je beter te voelen, dan slaan ze dat op en zullen ze een volgende keer dat je je vergelijkbaar voelt gedachten voorbij sturen die je aanzetten om te gaan eten. Dit koppelen van van gedachten en emoties is een van de belangrijkste redenen reden waarom je rookt, drinkt of te veel eet. Omdat je je er goed door gaat voelen ook al weet je met je verstand wel dat het niet zo gezond is.

Door naar Gezondheid-Energie: Denk je slank! »


Afvallen en gewichtige overtuigingen

Ondermijnende vertuigingen bij afvallen

Ben jij net als veel anderen met jou te zwaar? En kan je energieniveau ook beter? Wat weerhoudt jou om voor altijd slank, gezond en blij met je lijf te zijn? Misschien had je tot nu toe niet de juiste strategie. Maar veel een veel belangrijker onderwerp is dat veel mensen wel weten wat ze zouden moeten doen, maar het toch niet doen of volhouden. Het is niet zo gek dat het je maar steeds niet lukt om het vol te houden. Daar zijn een aantal redenen voor, maar uiteindelijk komen ze allemaal op hetzelfde neer: gemengde neurologische associaties.

Door naar Afvallen en gewichtige overtuigingen »


Meditatie: Hoe kun je mediteren?

Hoe kun je mediteren?

Wat is meditatie en hoe kun je mediteren? Wat mediteren inhoudt is lastig om kort en goed te zeggen. Wat wel eens gezegd wordt is dat mediteren het uitschakelen van bewuste gedachten is en het ervaren wat zich vervolgens vanuit het onbewuste aandient. Dat kan door bv.:

Wat meditatie in ieder geval doet is je aandacht meer in het hier en nu brengen. Je denken is altijd bezig met wat is geweest (verleden) of wat er nog komt (toekomst). Door meer in het hier en nu te zijn, kom je beter in contact met je gevoel. Het gevolg daarvan is dat je alerter wordt.

Door naar Meditatie: Hoe kun je mediteren? »


Wat zullen ze wel niet denken...

Geen paniek

Beheers je angst – en niet andersom

Ik ga je iets heel persoonlijks vertellen wat maar weinig mensen van me weten. Hoe verlammend angst kan zijn heb ik aan den lijve ondervonden. Ik ben altijd al druk en chaotisch geweest, maar op de middelbare school werd het verschil met leeftijdsgenoten pas echt akelig duidelijk: ik voelde me onbegrepen,  hoorde nergens bij en viel volledig buiten de boot. Wat begon als een redelijk normale gedachte op die leeftijd (‘ze vinden me vast raar’) mondde uit in een enorme angststoornis en straatvrees, waardoor ik letterlijk drie jaar lang de deur niet ben uitgeweest. Met horten en stoten wist ik de weg terug te vinden, maar vraag me niet hoe.

Door naar Wat zullen ze wel niet denken... »


10 symptomen van te hoge werkdruk

Stressmeter

Steeds meer onderzoeken laten zien dat de werkdruk voor veel mensen hoog is. Erg hoog. De economische crisis voegt daar nog een beetje extra angst om je baan te verliezen aan toe en voila, een probleem of een uitdaging is geboren. Aan de andere kant is hoge werkdruk ook weer niks nieuws. Het is van alle tijden en het zorgt voor een toename van stress en burnout klachten. Vroeger heette dat overspannen zijn of overwerkt en tegenwoordig plakken we massaal het etiket burnout. De precieze betekenis van al die etiketjes is misschien in de nuance iets anders. Maar onderliggend is in ieder geval aan de orde dat er grenzen worden overschreden. Om te voorkomen dat het zover komt is het belangrijk dat je je goed bewust bent van de symptomen. Zodat je op tijd bij kunt stellen en alsnog grenzen gaan stellen. Daarom deel ik hier de meest belangrijke symptomen met je.

Door naar 10 symptomen van te hoge werkdruk »


De regenboog

Regenboog in het bos

Altijd ben ik gefascineerd als ik een regenboog zie. Jij ook?  Maar hoe ontstaat een regenboog? Door de tegenstelling van zon en regen! De zon, die staat voor warmte en positieve fijne tijden. De regen die staat voor donkerte, kou, sombere tijden. Een regenboog is een prachtige metafoor voor hoe het leven in elkaar steekt. Er zijn mooie, maar ook donkere tijden. Om te kunnen genieten van een prachtige regenboog, heb je dus zowel de zon als de regen nodig. Zo zie ik dat ook in ons leven.

Door naar De regenboog »


Misvattingen over stress

Misvattingen over stress

Niemand ontkomt aan stress. Allemaal komen we vroeg of later in ons leven oog in oog te staan met dingen of situaties die ons spanning bezorgen. Stress kan een hoge prijs van ons vragen.  En als je de laatste relevante onderzoeken mag geloven, dan neemt de mate van stress in ons leven gemiddeld gesproken alleen maar verder toe. Daarom is het leren omgaan met stress en spanning voor de meeste mensen een noodzaak. Het bewustzijn dat stress in bepaalde situaties schadelijk kan zijn neemt ook toe. En daarnaast de verschillende aanpakken van stress ook. Er zijn de nodige technieken en manieren waarop je effectief om kunt leren gaan met stress en spanning. We weten steeds meer over stress en wat er aan te doen. En toch… En toch zijn er ook een aantal misvattingen over stress. Misvattingen die beschadigend zijn of kunnen zijn.

Door naar Misvattingen over stress »