De test van het bos

De test van het bos

Ik wil je uitnodigen om de test van het bos de doen. De test van het bos is een symbolische test en die je op een heel subtiele manier vertelt (zonder dat je het zelf in de gaten hebt ) wie je bent. Doe je mee? Ik ben benieuwd of je je in de test herkent? Je kunt het me op deze pagina laten weten >>

Door naar De test van het bos


De zeven gs voor geluk en balans

Genieten, geluk

Geluk is een staat van zijn die je bij wijze van spreken elk moment en in elke situatie in je zenuwstelsel op kunt roepen. Het is een afstemming op een bepaalde frequentie. Geluk is daarmee iets wat in je zit en wat je niet direct aan je buitenwereld ontleent. Hoewel ik wel heel lang heb gedacht dat dat wel zo was. Als … maar aardig tegen me was, dan was ik gelukkig. Of als ik die baan maar zou krijgen, dan zou ik gelukkig zijn. Deepak Chopra noemt dat een vorm van objectverwijzing. Je maakt je geluk afhankelijk van iets in je buitenwereld. Inmiddels leef in meer in een staat van zelfverwijzing. Ik heb mezelf afgestemd op de frequentie van hoop en liefde en creëer daarmee een buitenwereld die bij mij past. Toch is het wel belangrijk om in die staat van zelfverwijzing, waarin je dus je keuzes vanuit het (hogere) zelf maakt, je te realiseren dat een eenzijdige gerichtheid in de buitenwereld ook tot problemen in jezelf leidt. Je alleen maar richten op geld en macht of alleen maar op je gezin leidt vroeger of later tot onbalans. Carl van der Velde schrijft in zijn boek De tien stappen naar succes over de zeven g’s voor geluk en succes. Alle zeven zijn ze even belangrijk voor een staat van geluk en balans. Dit zijn ze:

Door naar De zeven gs voor geluk en balans


Stress gewaar

Stress

Stress kun je niet altijd makkelijk herkennen, doordat er vaak sprake is van onopvallende ‘normale’ klachten. Je hebt bijvoorbeeld last van je nek, of je krijgt buikpijn of huidklachten. Als stress te lang duurt en er is weinig of geen hersteltijd, dan krijg je steeds meer vage klachten met mogelijk een bijnieruitputting en burnout als gevolg. En daar moet je niet willen zijn. Want je hebt je lijf dan in een uitputtingsslag gebracht. Een slag die je niet gaat winnen als je blijft doen wat je deed. Stress is in ieder geval een signaal dat je iets moet gaan veranderen aan je leefwijze en aan je keuzes.

Door naar Stress gewaar


Gezondheid-Energie: Denk je slank!

Lekkere lolly

Misschien ben je het je niet zo bewust, maar een van de meest belangrijke redenen waardoor veel mensen te zwaar zijn, is niet eten, maar zijn de gedachten in hun hoofd. Wat je motiveert om dingen te doen, zoals eten bijvoorbeeld, zijn de dingen waar je associaties mee hebt in  je zenuwstelsel. Je hersens linken de betekenis die je aan eerdere ervaringen hebt gegeven aan wat er in je leven is aan nieuwe ervaringen. Als je eerder vaker hebt ervaren dat eten voor jou een effectieve manier is om je beter te voelen, dan slaan ze dat op en zullen ze een volgende keer dat je je vergelijkbaar voelt gedachten voorbij sturen die je aanzetten om te gaan eten. Dit koppelen van van gedachten en emoties is een van de belangrijkste redenen reden waarom je rookt, drinkt of te veel eet. Omdat je je er goed door gaat voelen ook al weet je met je verstand wel dat het niet zo gezond is.

Door naar Gezondheid-Energie: Denk je slank!


Afvallen en gewichtige overtuigingen

Ondermijnende vertuigingen bij afvallen

Ben jij net als veel anderen met jou te zwaar? En kan je energieniveau ook beter? Wat weerhoudt jou om voor altijd slank, gezond en blij met je lijf te zijn? Misschien had je tot nu toe niet de juiste strategie. Maar veel een veel belangrijker onderwerp is dat veel mensen wel weten wat ze zouden moeten doen, maar het toch niet doen of volhouden. Het is niet zo gek dat het je maar steeds niet lukt om het vol te houden. Daar zijn een aantal redenen voor, maar uiteindelijk komen ze allemaal op hetzelfde neer: gemengde neurologische associaties.

Door naar Afvallen en gewichtige overtuigingen


Meditatie: Hoe kun je mediteren?

Hoe kun je mediteren?

Wat is meditatie en hoe kun je mediteren? Wat mediteren inhoudt is lastig om kort en goed te zeggen. Wat wel eens gezegd wordt is dat mediteren het uitschakelen van bewuste gedachten is en het ervaren wat zich vervolgens vanuit het onbewuste aandient. Dat kan door bv.:

Wat meditatie in ieder geval doet is je aandacht meer in het hier en nu brengen. Je denken is altijd bezig met wat is geweest (verleden) of wat er nog komt (toekomst). Door meer in het hier en nu te zijn, kom je beter in contact met je gevoel. Het gevolg daarvan is dat je alerter wordt.

Door naar Meditatie: Hoe kun je mediteren?


Wat zullen ze wel niet denken...

Geen paniek

Beheers je angst – en niet andersom

Ik ga je iets heel persoonlijks vertellen wat maar weinig mensen van me weten. Hoe verlammend angst kan zijn heb ik aan den lijve ondervonden. Ik ben altijd al druk en chaotisch geweest, maar op de middelbare school werd het verschil met leeftijdsgenoten pas echt akelig duidelijk: ik voelde me onbegrepen,  hoorde nergens bij en viel volledig buiten de boot. Wat begon als een redelijk normale gedachte op die leeftijd (‘ze vinden me vast raar’) mondde uit in een enorme angststoornis en straatvrees, waardoor ik letterlijk drie jaar lang de deur niet ben uitgeweest. Met horten en stoten wist ik de weg terug te vinden, maar vraag me niet hoe.

Door naar Wat zullen ze wel niet denken...


10 symptomen van te hoge werkdruk

Stressmeter

Steeds meer onderzoeken laten zien dat de werkdruk voor veel mensen hoog is. Erg hoog. De economische crisis voegt daar nog een beetje extra angst om je baan te verliezen aan toe en voila, een probleem of een uitdaging is geboren. Aan de andere kant is hoge werkdruk ook weer niks nieuws. Het is van alle tijden en het zorgt voor een toename van stress en burnout klachten. Vroeger heette dat overspannen zijn of overwerkt en tegenwoordig plakken we massaal het etiket burnout. De precieze betekenis van al die etiketjes is misschien in de nuance iets anders. Maar onderliggend is in ieder geval aan de orde dat er grenzen worden overschreden. Om te voorkomen dat het zover komt is het belangrijk dat je je goed bewust bent van de symptomen. Zodat je op tijd bij kunt stellen en alsnog grenzen gaan stellen. Daarom deel ik hier de meest belangrijke symptomen met je.

Door naar 10 symptomen van te hoge werkdruk