Communicatietechnieken: Omgaan met problemen

Experiment

Geplaatst op vrijdag 29 oktober 2010 door Nelly de Jong

Een probleem of conflict is in feite niets anders dan een experiment dat nog niet is gelukt. Als je op die manier naar je problemen en conflicten kijkt, krijgen ze een andere emotionele lading en kun je misschien wel blij zijn met elk probleem dat je op je pad krijgt.

Veilig

Het veronderstelt wel een omgeving waarin het veilig is om te experimenteren en je met je problemen/uitdagingen en mislukte experimenten naar buiten mag treden. Als je kijkt vanuit het perspectief dat problemen lastig en moeilijk zijn, dan zul je eerder de neiging krijgen ze weg te poetsen of op te lossen (voor de ander). Daardoor ontneem je de ander de gelegenheid om te leren en zich te ontwikkelen.

Oplossingen bedenken

Als iemand met zijn probleem bij je komt, betrap jij jezelf dan ook wel eens op de neiging direct oplossingen te bedenken en de ander allerlei suggesties te doen? Onbewust kan deze neiging ontstaan vanuit het idee dat je beter voor de ander denkt te weten wat goed voor hem of haar is. Of je denkt dat het sneller is en tijd spaart, je wilt graag helpen, je deskundigheid tonen, enz.

Verantwoordelijkheid overnemen

Waarbij je er wel aan voorbij gaat dat er ook kanten aan de situatie kunnen zitten die je niet kunt overzien. Je gaat ook voorbij aan het gegeven dat je de verantwoordelijkheid van de ander overneemt om zijn of haar probleem op te lossen. Uiteindelijk is de ander er vaak meer bij gebaat om hem of haar te leren zijn of haar eigen oplossingen voor problemen te vinden.

Luisteren naar de ander

Effectiever is het om de ander zelf te laten nadenken over de oplossing. Misschien wil de ander zelfs geen eens een oplossing, maar heeft hij of meestal zij gewoon even de behoefte om te delen. Mocht je het toch niet kunnen laten om te helpen stel dan vragen aan de ander en geef vooral geen oplossingen. Luister naar wat de ander te zeggen heeft. Vat het kort samen benoem als je het herkent het gevoel van de ander en vraag door. Je zult zien dat de ander prima in staat is zijn of haar problemen op te lossen en jullie relatie wordt er alleen maar beter van.

Blij met mijn problemen

Veel mensen voelen zich vervelend, depressief en down omdat ze problemen hebben. Er was een tijd dat ik daar ook zo over dacht. Inmiddels heb ik het een en ander bijgeleerd en ben ik blij met mijn problemen. Zo blij zelfs dat ik dankbaar voor mijn problemen ben.

Geluk is een staat van zijn

Misschien verklaar je me nu voor gek of ben je jaloers omdat ik daar zo over denk, maar ik zal je uitleggen wat ik ermee bedoel. In de afgelopen decennia is mij steeds duidelijker geworden dat gelukkig zijn een staat van zijn is. Het gebeurt maar zelden dat je echt op dit moment, hier en nu problemen hebt. Het grootste deel van de tijd denk je dat je problemen hebt. En dat denken over je problemen zorgt ervoor dat je je rot gaat voelen. Je bedenkt allerlei scenario's van wat er allemaal mis kan gaan in je leven en vervolgens gaat dat ook nog mis.

Wensen en doelen

Toen ik dat in de gaten kreeg en ik bewust tijd en energie stak in het voor mezelf formuleren van wensen en doelen van zaken die ik wel wilde in plaats van wat ik allemaal kwijt wilde, veranderde er van alles in mijn leven. Er ontstond een bepaalde vorm van flow. Het leek alsof veel meer dingen vanzelf gingen zoals ik wilde dat ze gingen.

Weerstand opgeven

En helemaal toen ik mijn weerstand tegen van alles wat ik niet wilde opgaf, werd het nog mooier. Zo veel dingen worden dan mooi, leuk en goed, waardoor ik dat als heel vanzelfsprekend ervoer en er minder dankbaar voor werd. Als ik dan weer eens een probleem heb ben ik daarna weer veel blijer en gelukkiger met wat ik wel heb en wat er wel is.

Tel je zegeningen

Dat bewustzijn: van het leren tellen van je zegeningen, zoals dat ergens in de bijbel staat, brengen problemen mij. Het gevoel van Oh ja, ik zit weer in de weerstand. Ik wil weer dat het anders is dan het is. Zodra dat besef er weer is en ik mijn verzet opgeef, verdwijnen de problemen vaak min of meer vanzelf. Want de meeste ervaringen die we geneigd zijn problemen te noemen vallen in het niet als je ze afzet tegen alle mooie dingen die er ook zijn in je leven, als je maar bereid bent er naar te kijken.

Leermomenten

Daarbij hebben alle problemen die ik in mijn leven heb gehad (en dat waren er vele) mij heel veel over mezelf geleerd en ben ik nu dankbaar dat ik ben wie ik ben. Want in elke situatie die je als een probleem ervaart schuilt vrijwel altijd een leermoment. Wat brengt het me, vraag ik mezelf dan, waardoor ik als vanzelf een andere beleving van de situatie krijgt. Problemen zijn voor mij daarom een leermoment en ze brengen me weer terug bij mezelf.

Met minder moeite meer bereiken

Nog steeds steek ik heel bewust tijd en energie in het formuleren van mijn wensen en doelen. Half december ga ik me drie dagen in een hotel laten verwennen (ik vier mijn successen) en aan de slag met wat ik volgend jaar en de komende vijf jaar wil bereiken. Het uitgangspunt weet ik al: Ik wil met minder moeite meer gaan bereiken. De vraag voor nu is alleen nog: Hoe ga ik dat doen?

Ook een betere communicatie?

Wil je ook leren je communicatie te verbeteren? Meld je dan nu aan voor de training Liever Communicatiever. De training wordt gehouden op het Zuidvliet 292 A, Leeuwarden, Friesland.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Mindfulness: Je verleden herleven
Communicatietechnieken: Kijken met je hersens »

Gratis E-book Verbindende Communicatie



Al meer dan 6.000 keer gedownload

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer communicatie


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op Communicatietechnieken: Omgaan met problemen

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.