Mindfulness: Tips om je gevoel voor humor te ontwikkelen

lachend kind

Geplaatst op dinsdag 18 augustus 2020 door Nelly de Jong

Plezier hebben in wat je doet is een uitstekende manier om je stress te managen en te voorkomen. Onderzoek laat steeds opnieuw zien hoe geweldig lachen je gezondheid ondersteunt en de stress verlaagt. Zelfs de gedachte aan lachen en plezier maken hebben dat effect. Het  is inmiddels al jaren geleden dat ik het boek Anatomy of an illness heb gelezen van Norman Cousins. Daarin heeft de schrijver zich met behulp van feelgood humoristische series beter gelachen van een chronische en ongeneeslijke ziekte. Dat boek heeft mijn kijk op ziekte destijds voorgoed veranderd. En het is ook daarom dat ik zeg: Lachen zou voor iedereen die zichzelf een betere gezondheid, meer geluk en minder stress gunt prioriteit moeten hebben.

Kan ik er ook wat meer de humor van inzien?

Spreek af met vrienden

We hebben het tegenwoordig allemaal druk. En soms lijkt druk zijn wel een soort van statussymbool. Als je het niet druk hebt, dan hoor je er niet bij. Absoluut van de gekke... En voor veel mensen is het leven drukker dan ze zouden willen. En natuurlijk zijn het belangrijke dingen die je bezig houden… Toch is plezier maken minstens even belangrijk. Te veel drukte in je leven zorgt ervoor dat alle spontaniteit verdwijnt. Met je vrienden/vriendinnen afspreken kan een goede manier zijn om tijd te reserveren voor plezier maken en spontane dingen doen. Ben je bang dat je huis een te grote puinhoop is om mensen uit te nodigen? Je kunt op een heel simpele en stressverlagende manier schoonmaken. Schoonmaken is sowieso een prima manier om je stress te verminderen. Hoe dat werkt? Nou in ons universum is het zo binnen zo buiten. En andersom: Zo buiten zo binnen. Dat betekent dan ook dat als je last van stress hebt en je gaat je huis, je garage of je zolder opruimen, dat je tegelijkertijd ook in jezelf opruimt en ruimte creëert. 

Moppen of grappen vertellen

Afgezien van het doorsturen van grappige berichtjes (wat op zich natuurlijk helemaal prima is, zolang je niet doorstuurt aan mensen die zich er aan ergeren) vertellen nog maar weinig mensen moppen en grappen. En dat is echt jammer. Want lachen werkt aanstekelijk. Als jij een grap vertelt gaat een ander vaak ook spontaan grappen vertellen. En ineens ziet je dag er weer heel anders uit. Als je tien minuten gelachen hebt kan dat wel zes tot acht uur doorwerken in je centrale zenuwstelsel. Je activeert er de herstelmodus van je centrale zenuwstelsel mee. Wil je meer lezen over hoe dat werkt? Lees dan verder in: Hartcoherentie voor balans tussen hart en hoofd

Hartcoherentie

Spelletjes spelen

Veel mensen associeren plezier maken met spelletjes doen. Maar wie speelt er tegenwoordig nog een hele avond spelletjes op regelmatige basis? Of je nu je spelletjes avond rouleert met vrienden, thuisblijft en met je familie speelt, uitgaat naar de bingo of wat dan ook maar, regelmatig spelletjes spelen kan een zeer goede manier zijn om je stress kwijt te raken en met elkaar plezier te hebben.

Hier en nu

Over mindfulness en in het hier en nu zijn wordt tegenwoordig veel in de media geschreven en gezegd. En terecht. Want als je stevig met twee voeten geaard in het hier en nu staat, sta je meer open voor geluk, plezier en lol maken. Daarom zul je op deze website op veel plekken lezen dat ik je aanraad om mediteren op te nemen in je dagelijkse routine. Het heeft in mijn leven in ieder geval van alles veranderd. Naast dat ik er rustiger en geduldiger door ben geworden helpt het me met inslapen en met het reguleren van stressmomenten.

Kan ik om mezelf lachen?

Gevoel voor humor

Je kunt natuurlijk ook je stress kwijt raken door wat ze in de NLP wel een herkadering noemen. Bekijk je situatie is van een andere kant. Berthold Gunster heeft er veel succes mee met zijn Omdenken. Stel jezelf in een lastige situatie bijvoorbeeld eens de vraag: Wat is hier grappig aan? Of: Wat zou hier grappig aan kunnen zijn? Als je met gevoel voor humor naar je situatie kijkt worden veel situaties ineens een stuk lichter. En met een lichtvoetiger houding kunnen situaties die je normaal gesproken zouden irriteren ineens grappig worden. Als je een beetje gevoel voor humor hebt, heb je een goede basis om plezier te maken. Het is een actieve manier om je geluk op te zoeken in plaats van te wachten tot het je overkomt.

Betere weerstand

Lachen heeft echt veel voordelen. Lachen vermindert het niveau van stresshormonen zoals cortisol, epinephrine (adrenaline), dopamine en groeihormoon. En het verhoogt de gezondheid bevorderende hormonen als endorfine en neurotransmitters. Verder verbetert het je immuunsysteem door o.a. de effectiviteit van je T-cellen te stimuleren. Alles bij elkaar betekent dat een sterkere weerstand en minder fysieke effecten van stress. Je kunt daardoor beter tegen die momenten waarop het leven even tegen lijkt te zitten.

Loslaten door lachen

Kun je je herinneren dat je wel eens huilen moest van het lachen? Of dat je bijna in je broek plaste van het lachen? Herinner je je dan ook nog het opgeruimde gevoel er na? Lachen zorgt er voor dat je zowel fysiek als emotioneel dingen loslaat. Een goede buiklach traint je middenrif, trekt de buikspieren samen en zet zelfs je schouderspieren aan het werk, met een zeer ontspannen gevoel als resultaat. Het is ook nog eens een prima training voor je hart.

Lachen is als een kogelwerend vest. Het beschermt me tegen negatieve emoties.

Afleiding

Lachen zorgt er voor dat je aandacht niet meer gericht is op allerlei negatieve emoties als boosheid, angst, schuldgevoel en stress. Door te lachen leid je je aandacht af van al die dingen waar je anders zo'n last van hebt. Alleen leid je jezelf op een constructievere manier dan allerlei andere vormen (drank, drugs, eten, etc.) van afleiding. 

Perspectief

Onderzoek laat zien dat de mate waarin we iets als stress ervaren mede bepaald wordt door of we een situatie als een bedreiging of als een uitdaging ervaren. Humor zorgt er voor dat je een wat luchthartiger perspectief gebruikt, waardoor je meer dingen als een uitdaging ziet in plaats van een bedreiging. Je maakt ze als het ware minder bedreigend en meer positief. Lachen relativeert waardoor je minder blijft hangen in negatieve gedachten en emoties.

Sociale voordelen van lachen

Lachen verbindt mensen met elkaar. En daarnaast werkt lachen ook nog eens aanstekelijk. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het besmettelijk is. Er staan op youtube filmpjes van mensen die spontaan beginnen te lachen in een metro en vijf minuten later ligt de coupe plat van de lachende mensen. Zelfs als de aansteker de coupe al verlaten heeft. Dus als jij meer gaat lachen, zal je omgeving dat ook meer gaan doen. Daar hebben zij ook weer voordeel bij en uiteindelijk jij ook weer. Als je de emotionele staat van de mensen in je omgeving een beetje omhoog kunt brengen, help je hen om ook hun stressniveau te verlagen. Hierdoor is de kans groot dat jullie relatie ook weer verbetert en jouw stressniveau verder verlaagt.

Mijn lichaam heelt door spel, mijn denken door te lachen en mijn ziel door plezier

Ontwikkel je gevoel voor humor

Ontwikkelen van een goed gevoel voor humor is een effectieve manier die tot een betere gezondheid en beter stressmanagement leidt. Afgezien van het voordeel dat je meer lacht (wat een behoorlijk voordeel is) leidt het hebben van een goed gevoel voor humor ertoe dat je makkelijk verbinding maakt met andere mensen, wat een van de basisbehoeften van mensen is. Verder helpt het je om op een andere manier naar situaties te kijken, wat helpt om vervelende situaties te relativeren. Daardoor zul je ook minder snel overdonderd of bang worden door wat er in je leven gebeurt. Op de juiste manier ontwikkeld houd humor jezelf en je relaties sterk. Wat kun je doen om je gevoel voor humor te ontwikkelen of te versterken?

1. Start met een lach

Een lach op je gezicht zorgt er voor dat je lichaam endorfine aanmaakt waardoor je je beter gaat voelen. Daardoor zie je er niet alleen gelukkig uit, maar voel je je ook nog gelukkig. Met een (glim)lach op je lippen, komt de lach eerder en zal je stress ook eerder verdwijnen. Mijn uitnodiging aan jou is ook om iedere dag te beginnen met een lach op je gezicht als je onderweg bent naar je werk. Ik doe het inmiddels al wat jaren en ben nog steeds blij verwonderd en verrast hoeveel onbekende mensen mij onderweg daardoor ineens gedag gaan zeggen. Een glimlach doet daar echt wonderen in.

Om welke 'missers' van mezelf kan ik (glim)lachen?

2. Doe eens een stap naar achteren

Als je midden in een vervelende situatie zit, kun je je er soms door overdonderd voelen. Doe je echter een stap naar achteren en kijk je vanuit de waarnemer positie, dan zie je eerder wat er grappig aan de situatie is. Tegenwoordig zijn er allerlei filmpjes als de funniest home video’s waarin mensen soms hele vervelende dingen meemaken. Maar als je daar als waarnemer naar kijkt is dat hartstikke grappig. Wees je daarom bewust dat de kans levensgroot is dat er in jouw problemen en gedoe ook genoeg aanleiding zou kunnen zitten om om jezelf en jouw situatie te lachen.

3. Waardeer de uitersten

Als je situatie verschrikkelijk frustrerend lijkt, herken dan de potentiële humor in hoe verschrikkelijk frustrerend en irriterend het is. Maak de situatie in gedachten nog eens veel groter en gekker tot je het zelf grappig begint te vinden. Stel je maar eens voor als je ergens lang in de rij staat te wachten, dat je daar uren en dagen staat. Dat mensen daar bij je op bezoek komen in je nieuwe ‘thuis’ en je daar het verjaarspartijtje van je dochter viert. Snap je? 

4. Maatje

Zoek een grappig maatje, vriend/vriendin met wie je lachen kunt en laat die relatie voor je werken. Deel al je frustraties en lach het hele proces weg. Want zelfs als je maatje er dan niet is, kun je in een nare situatie je in gedachten voorstellen hoe jullie samen zullen lachen om de situatie.

Wanneer heb ik voor het laatst zo hard gelachen dat mijn kaken er zeer van deden? Hoe kan ik daar meer van hebben?

5. Spelletje

Je kunt er natuurlijk ook gewoon een spelletje maken van je irritaties. Houd samen met je vrienden bv. de meest irriterende baas wedstrijd. Of kijk of je tellen kunt hoeveel keer per dag je dezelfde frustraties tegenkomt. Het is een goede tip voor voorspelbare en zich herhalende ergerlijke situaties waar je geen controle over hebt. Op de een of andere manier ga je ze dan op een speciale manier waarderen in plaats van dat je je er door laat opfokken.

6. Grappige films, shows en cabaret

Een van de redenen waardoor sommige films, shows en cabaret zo populair zijn, is dat ze gewone, universele dagelijkse situaties waarin mensen irritaties ervaren net een beetje uitvergroten en ze net een beetje verder gaan, waardoor het idiote van de situatie herkenbaar wordt. Je bewust zijn van het feit dat sommige universele irritaties eigenlijk ook wel grappig zijn, kan je helpen ze beter en met een lach op je gezicht te verdragen. Zelfs als die lach een beetje cynisch is. Zo is en blijft Brigitte Kaandorp met haar: Ik heb een heel zwaar leven nog steeds een van mijn favorieten.

7. Grappige boeken

Lees grappige verhalen en boeken, zoals van bv. Yvonne Kronenberg, Jeffrey Wijnberg en Herman Finkers. Zij zijn in staat om zelfs in tragische tot irritante situaties de humor te vinden. Elk op hun eigen manier. Het lezen van andermans humoristische interpretaties kan je helpen je eigen stijl te vinden en je leven in een ander daglicht te zetten.

Gebruik je lach om de wereld te veranderen, laat de wereld niet jouw lach veranderen.

8. Grappige filmpjes

Op youtube.nl vind je een veelheid aan humorvolle links. Of het nu om blooper filmpjes gaat, of om cabaret of iets dergelijks. Er is voor iedereen wel wat te vinden. En niet te vergeten netflix en videoland waar je ook prima aan je trekken kunt komen waar het om humorseries of films of cabaret gaat.

9. Lachmeditatie

Ik heb zelf ervaren dat een lachmeditatie of je aansluiten bij een andere vorm van gemeenschappelijk lachen in bv. clubverband een manier is om eens goed te lachen. Of je het nu om serieuze zaken of om gekke zaken gaat. Samen met anderen bv. een lachmeditatie doen kan je terug helpen op het pad van wat vaker op een dag giechelen en lachen. Op Youtube staan wel voorbeelden hier van: https://www.youtube.com/watch?v=e7ogEZRfqxg&NR=1

10. Doorsturen

Stuur dit artikel door naar een vriend of vriendin 

Geleide meditaties - visualisaties

Gratis meditaties

Meditatie brengt rust en kalmeert je gedachten. Door te mediteren ontdek je hoe je afstand kunt nemen van de vaak negatieve gedachten die ontelbare keren in je bewustzijn voorbij komen. In plaats van energie te steken in die gedachten, verzoen je het denken met je bewustzijn, met je bewuste ik, dat alitjd gezond, compleet en heel is. Via meditatie maak je verbinding met wie je werkelijk bent en ontdek je wat voor jou de wezenlijke dingen in je leven zijn. 
Download gratis meditaties 



Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


Angst en andere negatieve emoties »

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness



Al meer dan 9.000 keer gedownload

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Stress, mindfulness, meditatie en Emoties


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op Mindfulness: Tips om je gevoel voor humor te ontwikkelen

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.