Mindfulness: Tips om je gevoel voor humor te ontwikkelen

lachend kind

Geplaatst op woensdag 18 augustus 2010 door Nelly de Jong

Plezier hebben in wat je doet is een uitstekende manier om je stress te managen en te voorkomen. Onderzoek laat steeds opnieuw zien hoe geweldig lachen je gezondheid ondersteunt en de stress verlaagt. Zelfs de gedachte aan lachen en plezier maken hebben dat effect. Daarom zou lachen voor iedereen die zichzelf een betere gezondheid, meer geluk en minder stress gunt prioriteit moeten hebben.

Spreek af met vrienden

Wie heeft het tegenwoordig niet druk? Vaak is het leven drukker dan je zou willen. En natuurlijk zijn het belangrijke dingen die je bezig houden… Toch is plezier maken minstens even belangrijk. Te veel drukte in je leven zorgt ervoor dat alle spontaniteit verdwijnt. Met je vrienden/vriendinnen afspreken kan een goede manier zijn om tijd te reserveren voor plezier maken en spontane dingen doen. Ben je bang dat je huis een te grote puinhoop is om mensen uit te nodigen? Je kunt op een heel simpele en stressverlagende manier schoonmaken. Schoonmaken is sowieso een prima manier om je stress te verminderen.

Moppen of grappen vertellen

Afgezien van het doorsturen van grappige mailtjes (wat op zich natuurlijk helemaal prima is, zolang je niet doorstuurt aan mensen die zich er aan ergeren) vertellen nog maar weinig mensen moppen en grappen. En dat is echt jammer. Want lachen werkt aanstekelijk. Als jij een grap vertelt gaat een ander vaak ook spontaan grappen vertellen. En ineens ziet je dag er weer heel anders uit.

Spelletjes spelen

Veel mensen associeren plezier maken met spelletjes doen. Maar wie speelt er tegenwoordig nog een hele avond spelletjes op regelmatige basis? Of je nu je spelletjes avond rouleert met vrienden, thuisblijft en met je familie speelt, uitgaat naar de bingo of wat dan ook maar, regelmatig spelletjes spelen kan een zeer goede manier zijn om je stress kwijt te raken en met elkaar plezier te hebben.

Hier en nu

Over mindfulness en in het hier en nu zijn wordt tegenwoordig veel in de media geschreven en gezegd. En terecht. Want als je stevig met twee voeten geaard in het hier en nu staat, sta je meer open voor geluk, plezier en lol maken.

Gevoel voor humor

Je kunt natuurlijk ook je stress kwijt raken door wat ze in de NLP wel een herkadering noemen. Bekijk je situatie is van een andere kant. Stel jezelf eens de vraag: Wat is hier grappig aan? Of: Wat zou hier grappig aan kunnen zijn? Als je met gevoel voor humor naar je situatie kijkt worden veel situaties ineens een stuk lichter. En met een lichtvoetiger houding kunnen situaties die je normaal gesproken zouden irriteren ineens grappig worden. Als je een beetje gevoel voor humor hebt, heb je een goede basis om plezier te maken. Het is een actieve manier om je geluk op te zoeken in plaats van te wachten tot het je overkomt.

Betere weerstand

Lachen heeft vele voordelen. Lachen vermindert het niveau van stresshormonen zoals cortisol, epinephrine (adrenaline), dopamine en groeihormoon. En het vermeerdert de gezondheid bevorderende hormonen als endorfine en neurotransmitters. Verder verbetert het je immuunsysteem door o.a. de effectiviteit van je T-cellen te stimuleren. Alles bij elkaar betekent dat een sterkere weerstand en minder fysieke effecten van stress.

Loslaten

Kun je je herinneren dat je wel eens huilen moest van het lachen? Of dat je bijna in je broek plaste van het lachen? Herinner je je dan ook nog het opgeruimde gevoel er na? Lachen zorgt er voor dat je zowel fysiek als emotioneel dingen loslaat.

Training

Een goede buiklach traint je middenrif, trekt de buikspieren samen en zet zelfs je schouderspieren aan het werk, met een zeer ontspannen gevoel als resultaat. Het is zelfs een prima training voor je hart.

Afleiding

Lachen zorgt er voor dat je aandacht niet meer gericht is op allerlei negatieve emoties als boosheid, angst, schuldgevoel en stress. Door te lachen doe je dat op een constructievere manier dan allerlei andere vormen (drank, drugs, eten, etc.) van afleiding.

Perspectief

Onderzoek laat zien dat de mate waarin we iets als stress ervaren mede bepaald wordt door of we een situatie als een bedreiging of als een uitdaging ervaren. Humor zorgt er voor dat je een wat luchthartiger perspectief gebruikt, waardoor je meer dingen als een uitdaging ziet in plaats van een bedreiging. Je maakt ze als het ware minder bedreigend en meer positief.

Sociale voordelen van lachen

Lachen verbindt mensen met elkaar. Lachen werkt ook aanstekelijk. Dus als jij meer gaat lachen, zal je omgeving dat ook meer gaan doen. Daar hebben zij ook weer voordeel bij en uiteindelijk jij ook weer. Als je de emotionele staat van de mensen in je omgeving een beetje omhoog kunt brengen, help je hen om ook hun stressniveau te verlagen. Hierdoor is de kans groot dat jullie relatie ook weer verbetert en jouw stressniveau verder verlaagt.

Ontwikkel je gevoel voor humor

Ontwikkelen van een goed gevoel voor humor is een effectieve manier die tot een betere gezondheid en beter stressmanagement leidt. Afgezien van het voordeel dat je meer lacht (wat een behoorlijk voordeel is) leidt het hebben van een goed gevoel voor humor ertoe dat je makkelijk verbinding maakt met andere mensen, wat een van de basisbehoeften van mensen is. Verder helpt het je om op een andere manier naar situaties te kijken, wat helpt om vervelende situaties te relativeren. Daardoor zul je ook minder snel overdonderd of bang worden door wat er in je leven gebeurt. Op de juiste manier ontwikkeld houd humor jezelf en je relaties sterk. Wat kun je doen om je gevoel voor humor te ontwikkelen of te versterken?

1. Start met een lach

Een lach op je gezicht zorgt er voor dat je lichaam endorfine aanmaakt waardoor je je beter gaat voelen. Daardoor zie je er niet alleen gelukkig uit, maar voel je je ook nog gelukkig. Met een (glim)lach op je lippen, komt de lach eerder en zal je stress ook eerder verdwijnen.

2. Doe eens een stap naar achteren

Als je midden in een vervelende situatie zit, kun je je er soms door overdonderd voelen. Doe je echter een stap naar achteren en kijk je vanuit de waarnemer positie, dan zie je eerder wat er grappig aan de situatie is. Tegenwoordig zijn er allerlei filmpjes als de funniest home video’s waarin mensen soms hele vervelende dingen meemaken. Als je daar als waarnemer naar kijkt is dat hartstikke grappig.

3. Waardeer de uitersten

Als je situatie verschrikkelijk frustrerend lijkt, herken dan de potentiële humor in hoe verschrikkelijk frustrerend en irriterend het is. Maak de situatie in gedachten nog eens veel groter en gekker tot je het zelf grappig begint te vinden. Stel je maar eens voor als je ergens lang in de rij staat te wachten, dat je daar uren en dagen staat. Dat mensen daar bij je op bezoek komen in je nieuwe ‘thuis’ en je daar het verjaarspartijtje van je dochter viert. Snap je?

4. Maatje

Zoek een grappig maatje, vriend/vriendin met wie je lachen kunt en laat die relatie voor je werken. Deel al je frustraties en lach het hele proces weg. Want zelfs als je maatje er dan niet is, kun je in een nare situatie je in gedachten voorstellen hoe jullie samen zullen lachen om de situatie.

5. Spelletje

Je kunt er natuurlijk ook gewoon een spelletje maken van je irritaties. Houd samen met je vrienden bv. de meest irriterende baas wedstrijd. Of  kijk of je tellen kunt hoeveel keer per dag je dezelfde frustraties tegenkomt. Het is een goede tip voor voorspelbare en zich herhalende ergerlijke situaties waar je geen controle over hebt. Op de een of andere manier ga je ze dan op een speciale manier waarderen in plaats van dat je je er door laat opfokken.

6. Grappige films, shows en cabaret

Een van de redenen waardoor sommige films, shows en cabaret zo populair zijn, is dat ze gewone, universele dagelijkse situaties waarin mensen irritaties ervaren net een beetje uitvergroten en ze net een beetje verder gaan, waardoor het idiote van de situatie herkenbaar wordt. Je bewust zijn van het feit dat sommige universele irritaties eigenlijk ook wel grappig zijn, kan je helpen ze beter en met een lach op je gezicht te verdragen. Zelfs als die lach een beetje cynisch is.

7. Grappige boeken

Lees grappige verhalen en boeken, zoals van bv. Yvonne Kronenberg, Jeffrey Wijnberg en Herman Finkers. Zij zijn in staat om zelfs in tragische tot irritante situaties de humor te vinden. Elk op hun eigen manier. Het lezen van andermans humoristische interpretaties kan je helpen je eigen stijl te vinden en je leven in een ander daglicht te zetten.

8. Grappige filmpjes

Op youtube.nl vind je een veelheid aan humorvolle links. Of het nu om blooper filmpjes gaat, of om cabaret of iets dergelijks. Er is voor iedereen wel wat te vinden.

9. Lachmeditatie

Ik heb zelf ervaren dat een lachmeditatie of je aansluiten bij een andere vorm van gemeenschappelijk lachen in bv. clubverband een manier is om eens goed te lachen. Of je het nu om serieuze zaken of om gekke zaken gaat. Samen met anderen bv. een lachmeditatie doen kan je terug helpen op het pad van wat vaker op een dag giechelen en lachen. Op Youtube staan wel voorbeelden hier van: https://www.youtube.com/watch?v=e7ogEZRfqxg&NR=1

10. Doorsturen

Stuur dit artikel door naar een vriend of vriendin




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Communicatie: Wensen of verwijten
Relaties: Los je problemen op! »

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness



Al meer dan 9.000 keer gedownload

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 16 januari '19Wat zijn jouw energievreters? En wat kun je eraan doen?Leeuwarden, meld je aan
Wo 10 april '19De kracht en waarde van emotiesLeeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Stress, mindfulness, meditatie en Emoties


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op Mindfulness: Tips om je gevoel voor humor te ontwikkelen

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.