Dochter 2.0

Dochter 2.0

Ze ziet er klein en kwetsbaar uit, en het ziekenhuisbed lijkt veel te groot voor haar. We staan voor de deuren van het operatiecentrum. Hier moeten we afscheid nemen, maar dat gaat moeilijk. Mijn hart zit zo ongeveer in mijn tenen. “Het komt wel goed, voor je het weet ben je weer terug,” zeg ik. Ik probeer haar gerust te stellen, maar ondertussen schieten de gruwelijkste scenario’s door mijn hoofd. “Ik ben geen klein kind hoor!” zegt ze obstinaat. Ik geef haar een knuffel, en nog een. Ze verbijt haar tranen terwijl we elkaar blijven kussen, tot de verpleegkundige zegt dat ze nu toch echt moeten gaan. Ze verdwijnt door de klapdeuren en ik blijf achter. Alleen.

Door naar Dochter 2.0 »


Terug naar de basis vermindert je stress

Vermijd stress en relax

Vandaag de dag hebben steeds meer mensen lange werkdagen. De kinderen hebben tegenwoordig ook steeds meer verplichtingen in de vorm van allerlei sport en activiteit. Het gevolg daarvan is dat met name in de gezinnen met jonge kinderen er steeds meer druk en stress ervaren wordt. Natuurlijk heeft dat ook mooie en spannende kanten, maar veel mensen ervaren er ook een behoorlijke dosis langdurige spanning en stress van. Het woord chaos komt in mijn praktijk steeds vaker naar voren.

Door naar Terug naar de basis vermindert je stress »


Assertiviteit: Onzekerheid Tips

Onzekerheid

Heb je wel eens een onzekere baby gezien? Ik niet in ieder geval. Jonge kinderen staan volkomen onbevangen in de wereld. Ze willen alles ontdekken en alles weten en kennen maar twee aangeboren angsten: De angst om te vallen en de angst voor harde geluiden. Wat je daaruit kunt afleiden is dat angst en onzekerheid iets is dat ergens in je leven wordt aangeleerd en iets is dat dan ook weer afgeleerd kan worden. Ergens in de ontwikkeling van je denken loop je als kind deuken en butsen op. En die deuken butsen zorgen ervoor dat je in bepaalde situaties op je hoede bent. Je bent als je last hebt van bepaalde angsten niet altijd en overal bang. Er zijn bepaalde beelden, geluiden of situaties die je angst triggeren. Je hersens werken associatief, wat zoveel betekent dat je in vergelijkbare situaties vergelijkbaar reageert. 

Door naar Assertiviteit: Onzekerheid Tips »


Effectiviteit: Wat zijn jouw risicovolle situaties?

Wat zijn jouw risicovolle situaties waardoor je moe wordt?

We hebben allemaal zo onze energievreters. Dingen die ons zo op het oog lijken te overkomen en waar we niets aan kunnen doen, denken we. Toch als je er eens rustig voor gaat zitten, kun je er vaak wel een lijn in terug vinden. Welke situaties zijn in jouw leven risicovol en zorgen ervoor dat jouw balans verstoord raakt? Stephen Covey, de auteur van het boek de Zeven eigenschappen van effectief leiderschap schrijft in zijn boek hoe belangrijk het is om regelmatig de tijd te nemen om jezelf, je werk en je leven eens van een afstand te bekijken en vast te stellen wat echt belangrijk is. Een goede vraag daarin zou kunnen zijn: Hoe zorg ik zo goed voor mezelf (en mijn omgeving) dat ik in balans blijf?

Door naar Effectiviteit: Wat zijn jouw risicovolle situaties? »


Baas over eigen valkuil

Pas op! Valkuil

Zeg je ook zo vaak ‘sorry’ omdat het je – ondanks alle goede bedoelingen – weer niet is gelukt om iets op tijd af te krijgen? Omdat je in de hectiek van alledag straal vergeten bent dat je had aangeboden dat jij die dertig luizenzakken wel ‘even’ in elkaar zou naaien? Dan ben je waarschijnlijk net zo’n enthousiaste perfectionist als ik: eentje die altijd alles goed wil doen, iedereen tevreden wil stellen en nooit nee zegt. En bovendien ook nog eens Heel Erg Slecht is in plannen.

Door naar Baas over eigen valkuil »


Ontspanningsoefening

Ontspanningsoefening

De fysieke vertaling van stress kun je direct waarnemen in je lichaam op het moment dat je jezelf toestaat stil te worden en letterlijk stil te staan bij wat je in je lijf ervaart. Op het moment dat je je gespannen voelt verstrakken er allerlei spieren in je systeem. Meestal ben je je dat niet zo direct bewust. En doordat je je dat niet zo bewust bent, kun je er ook niks aan veranderen. Je hebt je bewustzijn nodig om iets wat niet voor je werkt te veranderen.

Door naar Ontspanningsoefening »


Jezelf klein houden

Jezelf klein houden

Vaak kan ik aan het begin van een training in het kennismakingsrondje al zien wie er goede en grote resultaten gaat behalen en wie daarvoor eerst nog een robbertje met zichzelf heeft uit te vechten. Sommige mensen hebben aan het begin van de training of een coachtraject namelijk nog grote twijfel of de training of de coaching hen wel gaat helpen. En dat zie, hoor en merk ik vrijwel direct aan wat ze laten zien en wat ze zeggen.

Door naar Jezelf klein houden »


Precies het juiste moment

Fietsen leren

In de week dat ik voor het eerst in m’n leven naar Pinkpop ging leerde onze zoon fietsen. Ik ben veertig, hij bijna tien. Allebei hadden we er een hard hoofd in dat het er ooit van zou komen, maar ineens was het zover.

Pinkpop

Vroeger was er altijd wel iets dat me tegenhield om naar Pinkpop te gaan: te duur, het vooruitzicht op smerige wc's en slapeloze nachten in een ondergepiste tent. Bovendien kende ik niemand die met me meewilde, en ik was net niet avontuurlijk genoeg om de onderneming in mijn eentje uit te voeren. Vooral in de jaren dat mijn favoriete band op Pinkpop stond zat ik met gekromde tenen te kijken naar de live-uitzendingen op tv, omdat ik er niet bij was.

Door naar Precies het juiste moment »