Dualiteit: De winst van het verlies

Winnen

Geplaatst op maandag 11 januari 2016 door Nelly de Jong

We hebben allemaal wel dingen meegemaakt in ons leven waar we of niet trots op zijn of die ons op de een of andere manier pijn hebben gedaan. Misschien heb je net als ik wel eens bedoeld of onbedoeld iemand voor iets laten opdraaien. Misschien kwam je je afspraken niet altijd na. Of misschien heb je zelf het idee dat je van alles is 'overkomen'.  Sommige mensen hebben in dit soort en andere gevallen moeite die gebeurtenissen achter zich te laten. Iets wat op termijn kan leiden tot allerlei symptomen als b.v.: stress, frustratie en boosheid.

Shit happens

Want hoe je het ook wendt of keert, we maken allemaal vervelende gebeurtenissen mee. En ook allemaal zijn we soms de veroorzakers voor anderen van die verveldende gebeurtenissen. Shit happens zou je kunnen zeggen. Daar heb je niet altijd veel invloed op. Maar waar je wel invloed op hebt is hoe je omgaat met wat er in je leven gebeurt of is gebeurd.

Proberen het verleden te veranderen

Wat veel mensen doen en misschien herken je jezelf daar ook in, is dat ze in hun hoofd vaak heel veel tijd en energie steken in het proberen om het verleden te veranderen. Ik heb daar zelf in het verleden ook vaak en veel tijd en energie in gestoken. En met hetzelfde resultaat als jij... Het is me nog nooit gelukt. :-) 

Waarom dan?

De vraag die nu ineens bij me voorbij komt is: Waarom doen we dat toch? En tegelijkertijd komt dan een andere gedachte voorbij: Is het interessant om dat te weten? Of is dat nu precies ook wat we steeds doen en wat niet zinvol en effectief is? Energie en aandacht steken in iets dat niet functioneel is. Het is helemaal niet interessant om te weten waarom we het doen. Veel interessanter is het om te bedenken wat we kunnen doen om ons beter te voelen. Om onszelf als de shit happens de vraag te stellen hoe we op een zo constructief mogelijke manier om kunnen gaan met wat er in ons leven is. Daarom stel je jezelf op dat soort momenten liever de vraag: Wat kan kan mij nu helpen? Wat kan ik doen of niet doen om me weer beter te gaan voelen? Ik heb wat tips voor je wat je kunt doen om effectief om te gaan met die dingen die zich in je werkelijkheid voordoen, waar je als je eerlijk tegen jezelf bent een nee bij voelt. Kijk maar naar de volgende twee stappen: 

Stap 1   Wat geloof je over wat jou is overkomen?

Schrijf  ten aanzien van de gebeurtenis die jij als vervelend, naar, pijnlijk of wat dan ook maar ervaart, eens op wat je over deze gebeurtenis gelooft en wat je overtuiging hierover is. Wat geloof jij dat er in jouw werkelijkheid waar is over wat er is gebeurd of gebeurt? Wat zeg jij tegen jezelf over wat er in je werkelijkheid is? De kans is groot dat je je verzet tegen wat er is. En dat verzet, die weerstand maakt dat wat jij als vervelend ervaart alleen maar groter. Hoe meer en hoe beter je je daar bewust van wordt des te gemakkelijker kun je er voor kiezen om er anders mee om te gaan. Om te kiezen er iets anders over te gaan geloven. 

Ik kan mijn moeder niet missen

Misschien schiet je nu in de stress en denk je: Ja, dat is makkelijk gezegd... Maar ik heb zojuist m'n moeder verloren. Die kan ik niet missen. Wie kan nou zijn moeder missen? En ja, daarmee leg je ook direct je overtuiging bloot. Want zolang jij gelooft en de overtuiging hebt dat je je moeder niet kun missen, dan zal jouw ervaring van de werkelijkheid daarmee overeenstemmen. Ik zeg daarmee uiteraard niet dat je je niet verdrietig mag voelen als je moeder overleden is. Dat zou juist heel functioneel kunnen zijn. Maar vaak mogen we van onszelf niet voelen wat we voelen. En maskeren we wat we voelen. We kunnen vaak veel beter omgaan met boosheid dan met verdriet. En dus stoppen we ons verdriet weg. Dat mag er niet zijn. Want dat is 'zwak'. Maar het is er wel en als je het onderdrukt gaat het alleen maar ondergaats. Je denkt dat het er dan niet meer is, maar het komt dubbel zo hard weer terug in andere situaties. Maar goed, los daarvan... Je kunt nog een stap verder gaan en jezelf de vraag stellen: 

Stap 2  Wat heeft het me gebracht?

Kijk nu eens terug op de situatie en kijk eens wat het jou gebracht heeft. Wat heb je ervan geleerd en schrijf dat ook op. (Als je dit moeilijk vindt, kun je jezelf de vraag stellen: wat zou ik ervan kunnen leren of wat zou het me kunnen brengen?). In het voorbeeld van het overlijden van je moeder lijkt dat haast een ondoenlijke zaak. Jezelf afvragen wat het overlijden van je moeder je brengt... 

Mijn moeder was uit haar lijden verlost

Maar toch. Mijn moeder is inmiddels al een kleine 25 jaar geleden overleden. En hoewel destijds de gedachte dat ik niet zonder mijn moeder zou kunnen dikwijls voorbij is gekomen is ze niet waar gebleken. Mijn moeder is er al heel lang niet meer en ik ben er nog wel. En ik ben ook nog gelukkig. Wil dat zeggen dat ik mijn moeder nooit meer mis? Nee, natuurlijk niet. Hoewel dat in frequentie in de loop van de tijd ook is afgenomen. Ik denk nu vooral in dankbaarheid terug aan mijn moeder. Dankbaar voor wat ze me heeft gebracht. Wat ik van haar heb mogen leren. En hoe ik kennelijk meer aan kon dan ik zelf destijds dacht. En nog even heel concreet de winst van het verlies van mijn moeder.  Mijn moeder is overleden aan de gevolgen van longkanker, na een intensief en heftig ziekbed van een jaar. De winst van haar overlijden was daarom vooral dat zij uit haar lijden verlost was. Maar ook: dat ik niet meer iedere dag naar haar toe hoefde om haar te masseren wat ik in die ziekteperiode zoveel mogelijk dagelijks deed. Dat deed ik met liefde, maar het was ook een belasting. En dat hoefde nu niet meer. 

Of ik gelooft dat het waar is of niet maakt niet uit. Wat ik geloof maak ik waar

Twee kanten van dezelfde medaille

Als je naar dit voorbeeld kijkt zijn beide kanten waar. Ja zeker in het begin voelde het alsof ik mijn moeder echt niet kon missen. En ja, net zo waar was het dat ze met haar overlijden  ook uit haar lijden verlost was en er ook weer ruimte en tijd voor mij kwam voor andere dingen. Nu is het zo dat als ik mijn aandacht steeds was blijven richten op het feit dat ik haar niet kon missen, ik een werkelijkheid voor mezelf zou hebben gecreëerd waarin ik niet gelukkig zou zijn geworden. Want dat is een vorm van negatieve energie die me niets oplevert. Door bewust mijn aandacht en energie zoveel mogelijk te richten op wat het ook weer bracht, was het makkelijker om te accepteren dat er was wat er was. En verdriet om het feit dat ze niet meer in ons midden was hoorde daar ook gewoon bij. Ik bedoel uiteraard niet te zeggen dat je je kop in het zand moet steken voor je verdriet. Als er verdriet is, is er verdriet. Uiteraard helemaal prima om dat te voelen. Maar als je merkt dat verdriet je leven begint te overheersen, dan is het niet meer functioneel. En dan is het ook belangrijk om te kijken welke onderliggende gedachten je blijft voeden. Zoals in het artikel over de twee wolven is dan de vraag: Welke wolf geef jij te eten?

Dualiteit

We leven nu eenmaal in een wereld van vormen. Een wereld van dualiteit, van yin en van yang, van wit en van zwart en van pijn en van plezier. Het zijn zoals gezegd twee kanten van dezelfde vorm: ons leven. En als we veel tijd en energie steken in de negatieve pool, dan zullen we ons ook op die manier gaan voelen. Het maakt daarin echt niet uit of het waar is of niet wat we denken. Want wat we denken maken we waar...

Kansen

Ik wil je daarom ook uitnodigen je bewust te worden dat vervelende situaties en nare perioden in je leven je altijd de kans geven je verder te ontwikkelen en je uiteindelijk een positief resultaat geven. Je wordt er een rijker hemelmens van. Als je er tenminste voor kiest om de positieve kant van de medaille te leven. Door op die manier betekenis te geven aan wat er in je leven gebeurt zul je ook onmogelijk fouten kunnen maken. Want iedere vervelende situatie en iedere nare gebeurtenis heeft altijd ook een les voor je. Als jij tenminste bereid bent om die les te ontvangen en hem te leren. De enige manier waarop je de ‘fout’ in kunt gaan is als je niet leert van die situatie. Dan is alle pijn en verdriet voor niets geweest. Maar wees ook dan gerust: er komt altijd een herkansing. En groei brengt nu eenmaal vaak groeipijn met zich mee. Als jij terug kijkt op je leven en je stelt jezelf de vraag waar je het meeste van hebt geleerd, dan ben ik benieuwd of dat van je plezierige ervaringen is of van je pijnervaringen... Misschien zeg je wel: Ik hoef niet zo nodig te groeien als dat met pijn gepaard gaat. Maar groei is een basisbehoefte. We kunnen niet zonder groei. In de natuur is ook altijd alles aan verandering onderhevig. In de natuur betekent niet groeien degeneratie, achteruitgang en uiteindelijk sterven. En voor ons geldt iets vergelijkbaars. Als we niet groeien, dan voelen we dat we van binnen 'dood' gaan. Daarom is pijn ook een signaal om weer een stap te zetten. Een stap in je ontwikkeling. Een stap in je groeiproces.

Kanskaarten

Als je een geheugensteuntje nodig hebt bij het stellen van betere vragen aan jezelf, bestel dan mijn gratis kanskaarten:

Kanskaarten

 

Help jezelf met geleide visualisaties

Steeds meer onderzoek toont de werking van geleide visualisaties en meditatie aan. Of oude wijn in nieuwe zakken: Braintraining wordt het tegenwoordig ook wel genoemd. Omdat je hersens nooit slapen kun je via geleide visualisaties of braintraining werken aan je onbewuste. Ik ben daar enorm enthousiast over omdat het me heel veel heeft gebracht. Als je het lastig vindt om bepaalde situaties in je leven te accepteren, bestel dan mijn geleide visualisatie: Weerstand en Acceptatie. 

Nog moeilijk?

Blijf je het nog lastig vinden om jezelf wat meer in de richting van de positeve pool te krijgen, dan is hulp inschakelen een heel goed idee. Je kunt daarvoor bij mij terecht of bij iemand anders waar je vertrouwen in hebt. Maar kom als je last hebt van je negatieve gedachten in beweging en vind hulp. Je kunt je b.v. aanmelden voor  individuele coaching. De gesprekken vinden plaats op het Zuidvliet 292 A in Leeuwarden, Friesland. 

Coaching

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwenbalans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Communicatiestijlen: Omgaan met dominante mensen
Omgaan met teleurstelling in vijf stappen »

Gratis E-book 100 Vragen van Verlangen



Al meer dan 3.000 keer gedownload

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Overtuigingen, Denken (positief en negatief) en coaching


Facebook-reacties op dit artikel

Website-reacties op dit artikel

Isa op zaterdag 22 juli 2017 om 18:14
Ja dankje nelly ; ik heb ook zoiets ; dat ligt ook in mijn kindertijd; ik mag geen fouten maken of wanhopig zijn; ik moet altijd sterk zijn ; en laatst vorig jaar heb ik een grove fout gemaakt en meneer neggeert mij; met een schuldgevoelens. ik heb het verwerkt in een roman ; en visualiseer voor innerlijke kind dat we ook op een positieve wijze naar de les kunnen kijken en ; dat hij en ik vergeef en dat we verder gaan met plezier en niet in de negatieve spiraal blijven....En dan lees ik weer jou bijzondere ervaringen en levenslessen en ervaringen en denk oke zij hebben dat ook en gaan verder ..bedankt en groet isa ( en inn kind Bina) De gepaste woorden op het juiste moment

Jinny op maandag 11 januari 2016 om 13:26
Wat een mooi en leerzaam artikel Nelly. Voelt zo eigen en zeer herkenbaar je gedeelte met zorg en liefde (overlijden van je moeder). Het durven zien en te benoemen. De zorg toen...en ook de rust nu. Ja....het zij zo! Ervaren en benoemen zijn 2 losse stukjes voor mij. Dank voor die inzicht om dit 1 te maken.

Miep op maandag 11 januari 2016 om 08:53
Vandaag komt jouw mail binnen, niet alleen in mijn mailbox, maar ook bij mijzelf. De gepaste woorden op het gepaste moment, of misschien liet ik ze vandaag gewoonweg toe .. Sinds gisteren is een rust over mij gekomen : ik heb gedaan wat ik kon, merendeel met een groot hart, soms uit bescherming. Maar nu is het tijd om voor mijzelf te zorgen, zelfzorg. Alleen met dit lichaam kan ik het leven leven !
hartelijk dank voor uw inspiratie.

Reageer op Dualiteit: De winst van het verlies

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.