Assertiviteit: Onzekerheid Tips

Onzekerheid

Geplaatst op vrijdag 10 juli 2015 door Nelly de Jong

Heb je wel eens een onzekere baby gezien? Ik niet in ieder geval. Jonge kinderen staan volkomen onbevangen in de wereld. Ze willen alles ontdekken en alles weten en kennen maar twee aangeboren angsten: De angst om te vallen en de angst voor harde geluiden. Wat je daaruit kunt afleiden is dat angst en onzekerheid iets is dat ergens in je leven wordt aangeleerd en iets is dat dan ook weer afgeleerd kan worden. Ergens in de ontwikkeling van je denken loop je als kind deuken en butsen op. En die deuken butsen zorgen ervoor dat je in bepaalde situaties op je hoede bent. Je bent als je last hebt van bepaalde angsten niet altijd en overal bang. Er zijn bepaalde beelden, geluiden of situaties die je angst triggeren. Je hersens werken associatief, wat zoveel betekent dat je in vergelijkbare situaties vergelijkbaar reageert. 

Basis van onzekerheid

Of het nu om je uiterlijk, je intelligentie, je gedrag of iets anders is, ergens is er een gebeurtenis geweest die de basis vormt voor je onzekerheid. Misschien werd je gepest op school, misschien maakte een van je ouders een keer een onhandige opmerking. Of misschien heb je stelselmatig met onveiligheid te maken gehad in je leven. Er kunnen allerlei gebeurtenissen aan je angst ten grondslag liggen. Sommige dingen hakken er bij je in als kind en vormen de basis van je latere onzekerheid. Bekeken door de ogen van een volwassene stelt het vaak niet zo veel voor, maar door de ogen van een kind wel. Een kind is voor zijn overleving lang afhankelijk van zijn omgeving. Om te overleven leert het zich aan te passen of te vluchten in bepaalde situaties. Dat is op het moment dat een situatie zich voordoet functioneel gedrag, maar als volwassene vaak niet meer. Het gevolg: Je onzekerheid neemt toe.

Ook mooie mensen kennen onzekerheid

De maatschappij doet ook een duit in het zakje, want alles moet mooier, beter en sneller. En je hoeft niet te denken dat slimme of mooie mensen er geen last van hebben, want ook zij hebben last van onzekerheid. Ben je meer extravert en van nature duidelijk aanwezig in gezelschap, dan verberg je je onzekerheid lekker achter stoerheid of een grote mond. Ben je meer introvert en van nature rustig dan trek je je meer terug en word je steeds stiller. Er zijn maar weinig mensen die zich niet in bepaalde situaties onzeker voelen. Ook degenen die heel zeker lijken of die heel authentiek zijn, zullen soms momenten van onzekerheid en van angst heben. Omdat we nu eenmaal allemaal ergens pijnervaringen hebben opgedaan in ons leven. 

Niet de moeite waard

Wat meestal samen gaat met onzekerheid is een aangeleerde vorm van negatief denken. Aan de eerder genoemde nare gebeurtenis geef je  een negatieve betekenis. En iedere volgende keer dat er iets vergelijkbaars in je leven voorbij  komt, scannen je hersens de gebeurtenissen af om te kijken of ze iets dergelijks al een keer eerder hebben meegemaakt. Iedere keer dat er een dergelijke gebeurtenis plaats vindt wordt daarmee de verbinding in je hersens sterker, waardoor je er bijvoorbeeld steeds meer van overtuigd raakt dat je niet de moeite waard bent. Het is daarmee aangeleerd gedrag en kan ook weer afgeleerd worden.

Ik creŽer mijn zekerheid door te accepteren dat onzekerheid erbij hoort

Wat te doen?

Heb je soms of regelmatig last van angst of onzekerheid? De volgende tips kunnen je helpen:

Ik onzeker? Helemaal niet!

Er was een tijd dat ik wel een soort van gespleten persoonlijkheid leek. Op mijn werk kwam ik heel zeker over, maar thuis was dat heel anders. Er waren destijds wel collega's die zeiden dat ze niet geloofden dat ik thuis onder de plak zat. Maar dat was wel zo. Ik vond mezelf lelijk, niet de moeite waard en zeker niet goed genoeg. Het geeft weer dat hoe je je voelt voor een belangrijk deel afhankelijk kan zijn van de context, van de omgeving waarin je je bevindt. Als je je tenminste nog niet bewust bent van het gegeven dat je zelf je werkelijkheid creëert. En dat was ik destijds in ieder geval nog niet. Nu weet ik dat die onzekerheid ook mijn vriendin met een boodschap is. Ik stuur haar daarom ook niet meer weg. Want ik wil graag van haar leren. Van haar horen wat ze me te zeggen heeft. Want ook al 'weet' mijn denken hoe bepaalde dingen in ons universum in elkaar zitten, het wil nog niet zeggen dat ik niks meer voel en geen lessen meer te leren hebt. Soms doen dingen nog steeds gemeen zeer. Maar er is een verschil. Ik verzet me er niet meer tegen. De weerstand is weg. En daardoor is het allemaal veel beter te  verdragen. Ik mag zijn wie ik ben, in alles waar ik leuk in ben, maar ook in de dingen waar ik minder trots op ben, maar die wel bij me horen. 

En jij?

Als je eerlijk en oprecht naar jezelf kijkt, wanneer ben jij dan onzeker? Wat heeft die onzekerheid je te zeggen? Wat is haar boodschap? Op welke manier is de ander een spiegel voor je?

Online training Zelfvertrouwen voor Vrouwen

Je kunt je natuurlijk ook gewoon aanmelden voor de online training Zelfvertrouwen voor Vrouwen.

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwenbalans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat met jouw tips en ervaringen.   




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Terug naar de basis vermindert je stress
Effectiviteit: Wat zijn jouw risicovolle situaties? »

Gratis E-book Liever Assertiever



Al meer dan 26.000 keer gedownload

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 10 april '19De kracht en waarde van emotiesLeeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Zelfvertrouwen, Onzekerheid, Emoties, assertiviteit en Angst


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op Assertiviteit: Onzekerheid Tips

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.