Communicatiestijlen: Communicatiestijlen en conflicten

Vechtende, strijdende vrouwen

Geplaatst op maandag 26 april 2010 door Nelly de Jong

Wat zeg je en hoe zeg je het?

De vier MDI gedragstijlen hebben alle vier hun eigen manier van omgaan met problemen en conflicten. Daarbij is het vooral belangrijk rekening te houden met het onderliggende gevoel. Wanneer je de stijlen kent en je hebt inzicht in je eigen persoonlijke stijl, dan kun je kiezen hoe je wilt reageren op anderen en hoe je de reactie van anderen interpreteert.

 

Aanpak bij conflicten

De vier communicatiestijlen vragen alle vier een andere aanpak bij conficten. Daarbij geldt in zijn algemeenheid dat je met empathie en tact vaak verder komt dan met de botte bijl. Als je enige gereedschap een hamer is, dan lijkt elk probleem op een spijker (Maslov). De kunst is op een bekwame en strategische manier om te gaan met je uitdagingen en conflicten. Hieronder vind je aanknopingspunten om met de vier communicatiestijlen in een conflictsituatie om te gaan.

Dominante communicatiestijl

De dominante communicatiestijl zal direct en strijdlustig reageren waardoor een win-verlies situatie kan ontstaan. Vermijd daarom zwart-wit denken door zo onbevooroordeeld mogelijk te reageren en kijk of je met behulp van open vragen (wie, wat, wanneer en waar) meteen ter zake kunt komen. Vraag haar ook wat ze nodig heeft voor een win-win situatie en stel gezamenlijk vast wat de conclusie is.

Invloedrijke communicatiestijl

De invloedrijke communicatiestijl zal open en directe conflicten liever vermijden uit angst afgewezen te worden. Ze zal zich onbehaaglijk voelen bij conflicten of gebrek aan waardering. Erkenning van het gevoel zal ze op prijs stellen. Beschrijf de (conflict)situatie zo zakelijk mogelijk en vermijd kritiek op haar. Sluit het gesprek af met een concrete afspraak over wie wat wanneer gaat doen en herstel en bevestig de persoonlijke relatie.

Standvastige communicatiestijl

Met de standvastige gedragstijl kun je het best praten over de noodzaak om het conflict op te lossen. Ze zal er belang aan hechten de relatie stabiel en harmonieus te houden. De vervelende dingen kun je het best direct en met open vragen (wie, wat, wanneer en waar) aanpakken. Vraag haar wat zij nodig heeft om het conflict verstandig en effectief op te lossen.

Observator (de conforme communicatiestijl)

De conforme gedragstijl (observator) heeft de neiging zich terug te trekken bij conflicten. Daarna zal ze zich gaan verdedigen waarna ze tot de aanval overgaat. Verstandig en rustig de problemen bespreken, onderbouwd door feiten en cijfers en concrete voorbeelden spreken haar het meest aan. Vraag haar wat ze nodig heeft om het conflict op te lossen en zorg dat de belangen van beide partijen gewaarborgd worden.

Meer weten over de gedrag- en communicatiestijlen?

Ook een betere communicatie?

Wil je ook leren je communicatie te verbeteren? Meld je dan nu aan voor de training Liever Communicatiever.De training wordt gehouden op het Zuidvliet 292 A, Leeuwarden, Friesland.

 




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Relaties: Verwachtingen
Relaties: Oefening in vergeven »

Communicatiekaarten

Bestel nu mijn gratis communicatiekaarten waarop je heel gemakkelijk een overzicht hebt van alle kenmerken van de vier communicatiestijlen: Introverte denkers, introverte voelers, extraverte denkers en extraverte voelers.

Bestel gratis communicatiekaarten

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer communicatiestijlen


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op Communicatiestijlen: Communicatiestijlen en conflicten

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.