De Dramadriehoek of: De Reddingsdriehoek

dramadriehoek, reddersdriehoek

De dramadriehoek of ook wel de reddingsdriehoek is een model uit de Transactionele Analyse of ook wel de TA genoemd. Transactionele Analyse is een onderdeel uit de sociale psychologie. De grondlegger ervan is de Canadese psychiater Eric Berne. Zijn streven was om mensen te genezen, in plaats van vooruitgang te boeken in de behandeling. En daar houd ik wel van. Niet pappen en nathouden, maar waar mogelijk oplossen. De dramadriehoek is een veel voorkomend mechanisme in de interactie tussen mensen en gaat over het mechanisme van willen redden of gered willen worden. In dit artikel ga ik toelichten hoe de dramadriehoek of ook wel de reddingsdriehoek werkt. Daarna zal ik iets vertellen over de omstandigheden waaronder de dramadriehoek zich voor kan doen. Hoe je het gedrag en de verschillende posities in de dramadriehoek kunt herkennen komt daarna.

Door naar De Dramadriehoek of: De Reddingsdriehoek »


Jodiumtekort bij minstens een derde van alle Nederlanders

Jodiumtekort zeewier gebruiken

Afgelopen zomer in mijn vakantie stuitte ik op een Amerikaans filmpje over het element jodium. Natuurlijk had ik net als jij wel eens van jodium en jozozout gehoord. Maar er nooit zo bij stil gestaan wat het effect van dat ene stofje kan zijn. Na het zien van het filmpje en me er daarna wat meer in verdiept te hebben, wist ik zeker: Ik heb jodiumtekort! En mogelijk al mijn hele leven. En onmiddellijk popte ook de gedachte op dat dat jodiumtekort ook best wel eens in verband zou kunnen staan met de keren dat ik bijnieruitputting of te wel een burn-out heb gehad.

Door naar Jodiumtekort bij minstens een derde van alle Nederlanders »


Omgaan met moeilijke mensen. Tien tips

Hoewel moeilijke mensen in mijn werkelijkheid niet bestaan, zijn er wel mensen met wie ik het soms nog een beetje lastig vind om om te gaan. Hetgeen dus iets zegt over mijn eigen (on)vermogen om met die ander om te gaan. Daar wil ik graag verantwoordelijkheid voor nemen en dus wijs ik niet met de vinger (meer) naar de ander. Want die ander heeft zijn eigen verhaal en ervaringen waardoor hij of zij geworden is wie hij of zij is. En wie weet vindt hij of zij mij ook wel heel moeilijk :-). Niettemin kan het soms best een uitdaging zijn om met die ander om te gaan. Sommige mensen gedragen zich bijvoorbeeld erg zwart wit, anderen worden snel boos, weer anderen nemen geen verantwoordelijkheid en proberen de aap op je schouder te zetten. Er zijn allerlei mogelijkheden waarin mensen op soms niet functionele manier reageren. En dat doen ze omdat ze dat nu eenmaal op dit moment niet beter kunnen dan ze kunnen. Het is belangrijk om dat als uitgangspunt in je manier van kijken naar je werkelijkheid te nemen. Want dan kun je veel gemakkelijker anders en voor jezelf effectiever naar je situatie en die moeilijke ander kijken.

Door naar Omgaan met moeilijke mensen. Tien tips »


Emotional Freedom Technique (EFT) Wat is het en waar helpt het bij?

EFT is een vorm van energie psychologie of meridiaan therapie. Je zou het kunnen zien als een vorm van accupunctuur maar dan zonder naalden. In plaats van naalden te gebruiken klop je op de accupunctuurpunten of ook wel meridianen genoemd. Het is een combinatie van een klinische techniek en een zelfhulpmethode om je denkpatronen, acties en emoties om te buigen.

Door naar Emotional Freedom Technique (EFT) Wat is het en waar helpt het bij? »


Gedachten worden dingen

Ken de natuurwetten

Er zijn twee soorten wetten in ons universum. De wetten die wij als mensen bedacht hebben en de natuurwetten. Je kunt de wetten die wij als mensen hebben bedacht overtreden, bijvoorbeeld door je belasting te ontduiken. Je hebt dan de kans dat je ‘gepakt’ wordt, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Bij natuurwetten is dat anders. Het overtreden van de natuurwetten levert 100% pakkans op. Je kunt er niet aan ontkomen. De natuurwetten werken altijd en overal. Of je dat nu leuk vindt of niet. En of je je daar bewust van bent of niet. Ze doen gewoon altijd wat ze doen, ongeacht tijd, plaats en persoon.

Door naar Gedachten worden dingen »


Zelfwaardering verhogen. Tips

Hoeveel ben je waard?

Deze vraag komt heel vaak in vele vormen terug in allerlei verschillende ervaringen in je leven. En ik kom hem ook tegen in de verschillende vormen van begeleiding. Hoeveel ben je b.v. waard als het aankomt op de salarisonderhandelingen of voor jou belangrijke voorwaarden voor je nieuwe baan? Of: Hoeveel ben je waard als het gaat om je gezondheid? En: Hoeveel ben je waard als het gaat om je gevoel voor eigenwaarde en grenzen trekken? Ook op een andere manier kom ik hem regelmatig tegen als (meestal vrouwen) langs zijn geweest voor een kennismakingsgesprek. Soms vinden ze de investering die ze moeten doen om hun problemen op te lossen te groot. Want dat geld onttrekken ze aan hun gezin. En zijn ze dat wel waard?

Door naar Zelfwaardering verhogen. Tips »


Wat doe je als je je niet gezien of gehoord voelt?

hart met stethoschoop

Een van de oorzaken of redenen waardoor vaak gedoe in jezelf of in relaties ontstaat is je niet gezien of niet gehoord voelen. Veel van mijn klanten hebben er last van en ik heb er zelf ook lang erg last van gehad en soms steekt het nog wel eens de kop op. Soms schiet ik ineens in een soort ‘kramp’. In een oud patroon, waarin ik weer een klein meisje ben en ik niet krijg waar ik wel behoefte aan heb. En volautomatisch reageer ik als dat kleine meisje dat haar zin niet krijgt. Verongelijkt, geïrriteerd en boos of verdrietig, enzovoorts.

Door naar Wat doe je als je je niet gezien of gehoord voelt? »


Effectiviteit: Ik heb pas rust als mijn werk af is

Blij en niet blij

Ik heb pas rust als mijn werk af is.

Een lezer vraagt mij: Ik heb pas rust als mijn werk af is. Voor mij moet mijn werk eigenlijk altijd af zijn want dan pas ervaar ik rust en voldoening. Haar vraag is: Waar komt dat van? Want als ik mijn best doe is dat toch goed genoeg? Heb ik misschien een teveel aan verantwoordelijkheidsgevoel?

Door naar Effectiviteit: Ik heb pas rust als mijn werk af is »