Communicatiestijlen: Omgaan met observatoren

Communicatiestijlen, de observator

Geplaatst op dinsdag 26 januari 2016 door Nelly de Jong

De introverte denker met een observerende gedragsstijl heeft een langzamer tempo en heeft behoefte aan uitleg. Hij wil graag de feiten weten en aangemoedigd en uitgenodigd worden. Spreek de observator vooral aan met logica en veel details. Laat de observator vooral zo zelfstandig mogelijk werken in een rustige werkomgeving zonder veel afleidende factoren. Geef hen zekerheid door duidelijk te zijn over wat zijn speelveld is en wat de grenzen zijn.

Bied de observator veiligheid en duidelijkheid

De observator is vooral op zoek naar het 'waarom' van de dingen. Hij heeft behoefte aan duidelijk vooraf gedinieerde normen. Omdat angst zijn basisemotie is, heeft hij een hekel aan onvoorspelbare uikomsten en risico's. Hij wil liever de controle hebben want die houdt zijn angst in toom. Daarom hecht hij ook zo aan precisie, logica, regels, procedures en veiligheid. Die dingen maken zijn werkelijkheid overzichtelijker en beter behapbaar. Ze creëren bij hem een (soms schijn)gevoel van veiligheid. Geef hem bewijzen, resultaten en achtergronden. Laat emoties zoveel mogelijk achterwege en biedt rationele verklaringen. Wees zo speficiek mogelijk en generaliseer en overdrijf niet. Geef ze de ruimte om zaken af te maken voordat je ze weer nieuw ander werk geeft.

Kennismaken met een observator

Je kennismaking kan worden ingeleid met een korte groet, gevolgd door: hoe is het? Je naam, je functie, je achtergrond en alle logische details. De inhoud van je gesprek kun je het best van groot naar klein doen, logisch en gericht op de taak.

Logisch, logisch en logisch

Wil je een poging wagen de observator te veranderen, kondig dat dan op tijd aan en laat veel ruimte voor vragen. Vergissingen duid je logisch aan, door na te gaan hoe de vergissing kennelijk is ontstaan. Commentaar en kritiek lever je privé en achter gesloten deuren. En ook hier weer: logisch en gedetailleerd.

Geef de observator de ruimte

Bekritiseer de observator niet in het openbaar, geef hem de ruimte, praat zachtjes en  rustig en vertel geen agressieve en cynische grappen. Geef hem de tijd om grondig te zijn wanneer dat nodig is. Check of je boodschap bij hem is overgekomen. Als je het om wat voor reden dan ook het ergens over niet met hem eens bent, geef dan een duidelijk beeld van je positie en je standpunt. Help hem door bepaalde systemen of methodieken aan te bieden. 

Taalgebruik

Spreek zijn taal en gebruik desnoods zijn vakjargon. Als je je punt wilt maken kom dan met betrouwbaar, concreet en tastbaar bewijsmateriaal. Zorg ervoor dat er voldoende tijd en ruimte is om te bespreken wat besproken moet worden en dat je niet gestoord kunt worden. 

Heel precies

Een boze observator help je van zijn boosheid af door de logica van het misverstand uit te leggen en kort je excuus aan te bieden. Wil je dat een observator iets voor je gaat doen benoem dan heel concreet en precies wat er precies gebeuren moet, wanneer en waar.

Waardering en erkenning

Waardering en erkenning voor de observator geef je rustig en klein terwijl je hem of haar hiervoor even apart neemt.

Meer lezen over de andere gedrag en communicatiestijlen?

Communicatiestijlen en communicatiekaarten

 

Communicatietraining Liever Communicatiever

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwenbalans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« De kracht van je gedachten
Wanhopig! Hoe doe jij je favoriete emoties? »

Communicatiekaarten

Bestel nu mijn gratis communicatiekaarten waarop je heel gemakkelijk een overzicht hebt van alle kenmerken van de vier communicatiestijlen: Introverte denkers, introverte voelers, extraverte denkers en extraverte voelers.

Bestel gratis communicatiekaarten

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer communicatiestijlen


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op Communicatiestijlen: Omgaan met observatoren

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.