Communicatiestijlen: De observator

De observator, communicatiestijlen

Geplaatst op woensdag 20 januari 2016 door Nelly de Jong

De introverte denker wordt binnen de communicatiestijlen ook wel aangeduid als de observator. Dit Complaisante (C) type in de communicatiestijlen heeft van nature een probleemonderzoekende houding. Ze zijn meer gericht op ideeën en concepten dan op relaties en op gevoel. Observatoren bestuderen eerst de feiten en de omstandigheden voordat ze in actie komen. Ze neigen ernaar te wikken en te wegen. Observatoren zijn eerder bedachtzaam en misschien wat aarzelend. En hun communicatiestijl is meegaand en taakgericht. In kleurtjes is het de koele blauwe observator.

Kalmte en rust

De wat meer koele blauwe communicatiestijl is veelal bescheiden van aard en zijn gematigde gedrag brengt kalmte en rust in de groep. Observatoren zijn binnen de communicatiestijlen onderzoekend en vredelievend. Meestal wachten ze liever af totdat een ander hen naar hun mening vraagt, dan dat ze zelf met hun mening naar voren te komen. Voor de observator is de wereld vaak een onveilige plaats die ze als tegenstrijdig en uitdagend ervaren. Ze voelen in zichzelf daarbij vaak de noodzaak om die omgeving te corrigeren.  Ze zijn voorzichtig in hun oordeel en constateringen en richten de aandacht meestal niet op alles wat met mensen en relaties te maken heeft. Hun tempo is rustig en vooral niet gehaast. 

Observator is conformerend

In de communicatiestijlen is de observator conformerend. Dat wil zeggen dat ze op de hoogte zijn van de spelregels en ze zich daar graag aan houden. Verder zijn ze gewetensvol, plichtsgetrouw, precies, stip en zorgvuldig.  Ze hechten grote waarde aan de details en hebben de behoefte om het precies en goed te doen. Ze wikken en wegen alle voors en tegens van te voren af voor ze een besluit nemen en ook voor ze hun besluit communiceren. Dat is een proces wat voor hen soms veel tijd kost omdat ze het graag goed willen doen. Dat betekent ook dat als ze dat eenmaal gedaan hebben ze het niet graag weer opnieuw willen doen. En dat is ook een van de redenen dat ze niet zo snel in zijn voor veranderingen. Want dat betekent dat ze dat proces weer opnieuw moeten doen.

Observator is logisch en objectief

Hun precisie maakt ook dat ze alles zorgvuldig van te voren meten en opnieuw meten. In hun communicatie zijn ze vooral logisch en objectief. Gevoelens zijn voor hen vaak lastiger om over te communiceren. Dat wil niet zeggen dat ze geen gevoel hebben. Knijp ze maar eens in de arm, dan voelen ze het wel. Maar het is niet hun eerste voorkeursstijl binnen de communicatiestijlen. De logica brengt hen een vorm van veiligheid, waar angst onderliggende emotionele basisreactie is.

Observator houdt van orde en nauwkeurigheid

Als dit type onder de communicatiestijlen geen orde en nauwkeurigheid ervaart, dan geeft dit hem stress. Net als mensen die rommelig zijn of zich onvoorzichtig gedragen. Overigens zijn ze sowieso wel geneigd om zich zorgen te maken.  De observator doet hard zijn best om de regels en de procesdures te bewaken. Die verschaffen hem een gevoel van veiligheid en van overzichtelijkheid. Integer als ze meestal zijn, houden ze zich zelf vaak strict aan de regels. 

Observator is rustig en kalm

De observator is prima los vertrouwd. Hij werkt graag zelfstandig en heeft er een hekel aan om gestoord of afgeleid te worden. Hij zal voor hij doet wat gedaan moet worden grondig onderzoek verrichten. Doordat hij zich zo goed voorbereid zijn zijn vragen vaak vlijmscherp en sterk. Hoe emotioneel de situatie of een probleem misschien ook is, ze blijven rustig, kalm en objectief. Ze hechten weinig waarde aan persoonlijke erkenning en werken liever op de achtergrond aan wat ze te doen hebben.

Voel ik me veilig in mijn leven?

Angst en onveiligheid

Gevoelens zijn lastig voor ze. Dat komt omdat bepaalde gevoelens nogal diep zitten. En die gevoelens versterken vaak hun innerlijke angst en onveiligheid omdat ze geen zicht hebben op hoe die gevoelens werken. Om die reden knopen ze niet snel en gemakkelijk nieuwe vriendschappen of relaties aan. Maar doordat ze zo betrouwbaar en integer zijn kloppen andere mensen wel graag bij hem aan. Ook omdat hij zo goed kan luisteren en niet zo snel zal oordelen. De relaties die er zijn zijn vaak langdurige relaties waarvan er zeker een aantal voor het leven zullen zijn. Zelf kijken ze in hun relaties liever eerst de kat uit de boom. 

Beslissingen nemen

Om tot een besluit te komen moet de observator eerst alle feiten kennen. De feiten, maar ook de meingen en alle beschikbare informatie. Het kan voorkomen dat iemand met deze communicatiestijl bezig blijft met het verzamelen van gegevens en twijfelen als de beslissing zelfs al genomen is. De rol van adviseur is de observator op het lijf geschreven. Dit type adviseur vind je vaak bij een verzekeringsmaatschappij, de bank of een accountantskantoor.

Analyseren en problemen oplossen

De observator houdt ervan om op de achtergrond te werken aan zijn opdracht: analyseren van gegevens en situaties en het oplossen van problemen. Fouten maken ervaren ze als een regelrechte ramp. Ze zullen fouten tegen elke prijs willen voorkomen. Het gevolg hiervan is dat ze veel tijd nodig hebben voor wat ze doen. Wat ze doen, doen ze goed. Liefst perfect, maar het vraagt soms tijd en soms ook teveel tijd, waardoor ze minder effectief worden. Behalve in die beroepen waarin echt geen fouten gemaakt mogen worden. Een heel enkele keer komt een observator gevoelig over, maar waar nodig kunnen ze hard, stellig en beslissend zijn. En dan ontstaat er iets dubbels. Want tegenover de hardheid en stelligheid staat ook hun hekel aan conflicten. Observatoren zullen er alles aan doen om die te voorkomen. En als het erop aan komt gaan ze de confrontatie en het conflict liever uit de weg.

Observator is gericht op details

In hun werk is dit type systematisch en ordelijk. Gericht op de details pak hij de zaken grondig aan. Hij houdt er van als de zaken rationeel en goed georganiseerd zijn. Pas als hij zekerheid ervaart en de taak duidelijk is, gaat hij aan de slag. In een omgeving met duidelijke regels en procedures is zijn methodische aanpak zeker effectief. Halfslachtigheid en chaos maakt hem gespannen en slaat hem mogelijk zelfs lam.

Doe ik de dingen goed of doe ik de goede dingen?

Aandacht voor kwaliteit en details

Het werk van de observator zal over het algemeen tot in de puntjes goed zijn uitgewerkt. Zijn motto is: Kwaliteit voor alles. Het is voor de observator belangrijk om zijn werk goed te doen. Als er een keuze gemaakt moet worden tussen kwaliteit en kwantiteit zal de observator kiezen voor kwaliteit. Regels en procedures geven hem ruggesteun bij het uitvoeren van zijn werk. De observator is in staat zich voor 100% te focussen op zijn werk. Hij zorgt er hierdoor ook voor dat er stabiliteit in de werksituatie ontstaat. 

Persoonlijk contact

Het kan soms lastig zijn om in persoonlijk contact te komen met de observator. Hij houdt zijn gevoel liever voor zich met als gevolg dat hij vaak koel en afstandelijk overkomt. Deze communicatiestijl heeft de neiging zichzelf nogal te bekritiseren. Hij denkt vaak dat hij het nog beter had kunnen doen als hij meer de tijd had gehad of genomen. Wat hij doet, doet hij goed. Vooral als er aandacht voor details wordt gevraagd en het werk nauwgezetheid eist. 

Observator is geordend

De observator is geordend en hij zal zijn werk vooral systematisch benaderen. Anderen ervaren hem hierdoor vaak als pietluttig. Maar hij vindt het belangrijk om wat hij doet goed te doen. Dit wordt niet altijd even goed door anderen begrepen. De aandacht voor details vinden anderen soms wat overdreven.

Observator is intuïtief

De observator is een logische denker met een groot intuitief talent. Ze vinden zichzelf vaak iemand die met twee benen op de grond staat en die uitgaan van feiten en realliteit. De observator is meer dan anderen geinteresseerd in de theorie, in het verhaal achter de dingen. Problemen lost hij daarom ook vooral op in de vorm van een systeem, methode of procedure. Hij heeft er een hekel aan als de regels en procedures  niet worden gevolgd. 

Observator verzamelt feiten en gegevens

Beslissingen neemt hij pas na het verzamelen van liefst alle feiten en gegevens. Hij heeft tijd nodig om hier over na te denken, alvorens hij tot een besluit kan komen. Snelle beslissingen zijn lastig voor hem. Hij voelt zich dan onder druk gezet. Het gevolg daarvan is dat hij de neiging heeft om de beslissing uit te stellen totdat hij alle informatie heeft. Hij wil gewoon zeker weten dat zijn beslissing juist is. De observator stel vragen om de communicatie te verduidelijken. Waar mogelijk vermijdt hij de directe confrontatie. Introvert als hij is, neemt hij toch vaak gemakkelijk deel aan een gesprek. Soms komt hij daardoor zelfs extravert over. 

Observator is volhardend

Waar het  het bereiken van doelen betreft zal de observator volhardend zijn. Het liefst werkt hij samen met anderen en hij geeft er de voorkeur aan om samen met het team de doelen te bereiken. Liever dat dan dat hij in het middelpunt van de belangstelling komt te staan. Anderen zien de observator vaak als formeel en gereserveerd. Hij kijkt liever eerst de kat uit de boom voordat hij zichzelf meer laat zien. Zichzelf laten zien zal hij alleen doen in situaties waarin hij zich prettig en veilig voelt.

Kenmerken:

Objectief, intellectueel, doorvragend, vindingrijk, angstig, omzichtig, afstandelijk, nauwkeurig, analytisch, zorgvuldig, beleefd, tactisch, onderzoekend, hoge eisen stellend, geduldig en precies.

Beroepen:

Voorbeeld van beroepen die bij de observator passen: Ingenieur, Accountant, Onderzoeker, Programmeur

Meer lezen over de andere gedrag en communicatiestijlen?

Communicatiestijlen en communicatiekaarten

 

Communicatietraining Liever Communicatiever

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwenbalans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Wanhopig! Hoe doe jij je favoriete emoties?
Communicatiestijlen: De invloedrijke gedragstijl »

Communicatiekaarten

Bestel nu mijn gratis communicatiekaarten waarop je heel gemakkelijk een overzicht hebt van alle kenmerken van de vier communicatiestijlen: Introverte denkers, introverte voelers, extraverte denkers en extraverte voelers.

Bestel gratis communicatiekaarten

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer communicatiestijlen


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op Communicatiestijlen: De observator

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.