Effectiviteit: Ik heb pas rust als mijn werk af is

Blij en niet blij

Geplaatst op vrijdag 29 januari 2010 door Nelly de Jong

Vraag van een lezer: Ik heb pas rust als mijn werk af is. Waar komt dat vandaan?

Voor mij moet mijn werk eigenlijk altijd af zijn want dan pas ervaar ik rust en voldoening. Haar vraag: Waar komt dat van? Als ik mijn best doe is dat toch goed genoeg? Heb ik een teveel aan verantwoordelijkheidsgevoel?

Niet interessant

Om maar met de deur in huis te vallen: Is het wel zo interessant om te weten waar dit gevoel vandaan komt? Waarschijnlijk heb je jezelf die vraag al een aantal keer gesteld en ben je er niet uitgekomen. Het zijn negatieve vragen die ontstaan zijn vanuit negatieve gedachten. Ik vraag me ook af of het nodig is te weten waar het gevoel vandaan komt om het te veranderen.

Zinloos

Vele jaren geleden ben ik met de moed der wanhoop terug gegaan naar een psycholoog die ik destijds met mijn partner had bezocht. Ik wilde graag weten of ontdekken waarom ik mijn toenmalige partner toestond me te slaan. De psycholoog zei destijds tegen me: Om dat te ontdekken kan ik je in psycho-analyse nemen en dan kom je hier drie keer in de week een uur op de bank en dan weten we waar het vandaan komt. Maar wat brengt je dat? Hij vond dat zinloos en zette me met die mededeling weer op straat. Ik ben lang boos op hem geweest. Maar inmiddels snap ik precies wat hij bedoelde. Het weten waar iets vandaan komt gaat nog niet maken dat je dingen anders gaat doen. Als je iets wilt veranderen, dan zul je een plan moeten maken voor wat je wel wilt dat er in je werkelijkheid is. Je kunt daarbij gebruik maken van de artikelen die ik heb geschreven over het bereiken van doelen. Maar er valt nog wel het een en ander over te zeggen.

Hoe kom ik er vanaf?

Ik denk namelijk dat het veel zinvoller is om te kijken hoe je in dit geval van jouw baalgevoel af kunt komen. Nogmaals: het weten waar iets vandaan komt, maakt namelijk nog niet dat je het anders doet of gaat doen. Daar is iets anders voor nodig.

Als ik doe wat ik altijd deed, zal ik krijgen wat ik altijd kreeg

Waar komt het dan toch vandaan?

Overigens valt er best wel iets over te zeggen waar je gedrag vandaan komt. Vaak zijn dit gewoon geconditioneerde aangeleerde patronen. Ergens, vaak in je vroege jeugd doe je een ervaring op, waarin je merkt dat het zinvol is om te reageren zoals je reageert. Je hersens slaan de ervaring op als een positieve ervaring. Een volgende keer in een vergelijkbare situatie gaan je hersens de oude ervaringen langs en komen een vergelijkbare situatie tegen. Ze kijken wat je toen deed en of dat werkte. En vervolgens doe je hetzelfde als toen. En iedere keer dat je een vergelijkbare ervaring opdoet wordt de verbinding in je hersens sterker. Totdat je op een gegeven moment volkomen onbewust reageert en er een patroon is ontstaan. Je handelt niet meer bewust, maar onbewust. Ook in situaties waarin het gedrag allang niet meer zinvol is.

Goede vragen stellen aan jezelf

Maar nogmaals, interessanter is het om te kijken hoe dat anders kan. In plaats van negatieve vragen aan jezelf te stellen kun je beter helpende vragen stellen. Goede vragen die je aan jezelf kunt stellen zijn: Wat heb ik nodig om wat laconieker om te gaan met het al of niet af zijn van mijn werk? Hoe kan ik mezelf positief versterken en mezelf belonen voor wat ik wel heb gedaan in plaats van mezelf te straffen voor wat ik nog niet heb gedaan? Hoe kan ik leren op een andere manier naar deze situatie te kijken? Wat heb ik nodig om los te laten? Hoe kijk ik over tien jaar aan tegen wat ik nu misschien nog moet doen, als ik het niet doe. Hoe belangrijk is het dan? Of: Hoe belangrijk is het om mijn werk af te hebben als er morgen oorlog uitbreekt?

Wat heb ik nodig om los te laten?

Anders kijken naar hetzelfde

Bovenstaande vragen zijn allemaal andere invalshoeken om anders te leren kijken naar hetzelfde. Dé werkelijkheid bestaat namelijk niet. We kijken allemaal naar de werkelijkheid door onze eigen door onze opgedane ervaringen gekleurde bril. Als het je lukt om door allerlei verschillende brillen te kijken, kun je ook makkelijker andere keuzes maken.

Kiezen

Naast nog andere invalshoeken is kiezen er ook één. Je kunt als je genoeg last hebt van je gedrag er voor kiezen het gewoon anders te gaan doen. En jezelf elke keer als je jezelf betrapt op deze vorm van negatief denken, je aandacht weer te richten op waar je naar toe wilt (jouw doel) in plaats van waar je van weg wilt. Om je motivatie hiervoor te vergroten kun je de volgende oefening gebruiken:

Oefening

Maak een verlies en winstrekening van je huidige gedrag. Schrijf alle winst op van het eerst je werk af te moeten maken. En daarna wat de verliezen zijn, oftewel wat is de prijs voor dit gedrag? Als je de verliezen niet groot genoeg vindt om er wat aan te doen, kun je ervoor kiezen de verliezen verder uit te vergroten. Stel jezelf maar eens voor hoe je leven er over één jaar, vijf jaar en tien jaar uitziet als je je gedrag niet verandert. De kans is groot dat je daarin voldoende motivatie vindt om andere keuzes te maken. 

In de toekomst kijken

Benoem vervolgens het doel wat je wilt bereiken. Wat kies je om anders te gaan doen en hoe ga je dat doen? Stel je vervolgens weer voor hoe je leven er uitziet als je je gedrag wel verandert. Hoe is het dan over één jaar, vijf jaar en tien jaar? Beter toch? Je kunt je doel nog ondersteunen door gebruik te maken van een affirmatie. En gebruik het principe van Altijd Doorgaande Verbetering en beloon jezelf voor iedere kleine stap die je zet in het beter voor jezelf zorgen.

Leuk of waardevol artikel?

Geef wat van jouw positieve energie terug door hieronder op de like of respect button te drukken of beter nog: Deel jouw mening of ervaring hieronder met mij! 

Coaching?

Coaching

Wil je ook leren moeiteloos je doelen te bereiken? Meld je dan nu aan voor individuele coaching. De gesprekken vinden plaats op het Zuidvliet 292 A in Leeuwarden, Friesland. 

 

Gratis e-book Van Wens naar Werkelijkheid downloaden?

Van <a href=wens naar werkelijkheid" width="550" height="221" />

Meer informatie over hoe je doelen stelt en hoe ze moeiteloos te bereiken? Vraag dan mijn gratis e-book Van Wens naar werkelijkheid aan!

 




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Mindfulness: Vijf minuten stress oplossers
Communicatiestijlen: Omgaan met standvastige mensen »

Gratis E-book Van Wens Naar Werkelijkheid



Al meer dan 5.000 keer gedownload

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 16 januari '19Wat zijn jouw energievreters? En wat kun je eraan doen?Leeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer grenzen en balans en Effectiviteit


Facebook-reacties op dit artikel

Website-reacties op dit artikel

Katrien op maandag 3 december 2012 om 13:42
Heel herkenbare vraag. Ik heb steeds het gevoel dat wat ik moet doen nooit af geraakt, er komt alleen maar bij.
Ik heb geleerd om alles wat ik moet doen uit te schrijven, en als iets af is, mag ik mezelf belonen met het te doorstrepen. Belangrijk is dat ik niet steeds nieuwe lijstjes maak, want dan moet ik telkens opnieuw aan de berg beginnen. Het is dus minstens even belangrijk om te kijken naar wat je al gedaan hebt, als naar wat je nog moet doen.

Reageer op Effectiviteit: Ik heb pas rust als mijn werk af is

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.