Communicatiestijlen: Omgaan met standvastige mensen

Communicatiestijlen, Standvastig

Geplaatst op zondag 24 januari 2010 door Nelly de Jong

Tegen een introverte voeler met een standvastige gedragstijl kun je het best geduldig zijn. Aandachtig luisteren en de tijd en het geduld hebben om er achter te komen wat hij of zij precies wil. Praat over plezierige dingen als vreugde, liefde en betrouwbaarheid.  Laat zien welke steun je kunt bieden om er voor te zorgen dat hij of zij het gekozen doel kan bereiken. Wees open en vriendelijk.

Accepteer de afwachtende houding

Praat zachtjes en ontspannen. Houd er rekening mee dat de ander toegeeflijk is. Accepteer en respecteer zijn of haar afwachtende houding. Wees er op bedacht dat hij of zij in eerste instantie wat onverschillig kan lijken onder jouw voorstellen.

Waardering tonen

Toon je waardering en respect voor de kwaliteiten van deze vriendelijke mensen. Zet ze niet onder druk. Wees persoonlijk in het contact. Luister goed en laat merken dat je goed luistert. Wees vooral niet te stellig en val ook niet meteen met de deur in huis. Betrek deze aardige mens die de neiging heeft op de achtergrond te blijven bij het gesprek. Ontspan en overleg met hen. Laat ze vooral niet aan hun lot over en wees niet abrupt in je gedrag.

Gezamenlijke doelstelling

Moedig aan en bied je steun aan, maar wees niet overbeschermend. Kom in gezamenlijk overleg tot de doelstelling en planning. Houd hierbij de verantwoordelijkheden zuiver. Maak het liefst van de tevoren een afspraak. Verstrek vooraf informatie zodat ze tijd hebben om zich voor te bereiden.

Gevoelsboodschap

Je kunt het gesprek het best aanvangen met een gevoelsboodschap.  Praat met zachte stem en laat de ander uitpraten. De structuur van het gesprek: Onderwerp, achtergrond, gevoelens, details. Eindig met precieze taak.

Stap voor stap

Veranderingen aanbrengen doe je alleen stap voor stap. Bied de ruimte voor vragen. Kritiek lever je het best onder vier ogen met verbondenheid en zorg. Een boze standvastige help je het best van zijn of haar boosheid af met een eenvoudige verontschuldiging. Wil je medewerking benoem dan het gevoel en benadruk het 'samen'aspect.

Gratis E-book Communicatiestijlen

Wil je verder lezen of nog meer weten over dit onderwerp?
Download dan nu gratis E-book Communicatiestijlen

DISC Communicatiestijlen 

Liever Communicatiever

Je kunt je natuurlijk ook gewoon aanmelden voor de Liever Communicatiever.
Kijk hier naar wat anderen daarover zeggen.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Effectiviteit: Ik heb pas rust als mijn werk af is
Communicatiestijlen: De warme aardse groene standvastigen »

Gratis E-book Verbindende Communicatie



Al meer dan 6.000 keer gedownload

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer communicatiestijlen en communicatie


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op Communicatiestijlen: Omgaan met standvastige mensen

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.