Communicatiestijlen: Omgaan met observatoren

Communicatiestijlen, de observator

De introverte denker met een observerende gedragsstijl heeft een langzamer tempo en heeft behoefte aan uitleg. Hij wil graag de feiten weten en aangemoedigd en uitgenodigd worden. Spreek de observator vooral aan met logica en veel details. Laat de observator vooral zo zelfstandig mogelijk werken in een rustige werkomgeving zonder veel afleidende factoren. Geef hen zekerheid door duidelijk te zijn over wat zijn speelveld is en wat de grenzen zijn.

Door naar Communicatiestijlen: Omgaan met observatoren »


Wanhopig! Hoe doe jij je favoriete emoties?

In tegenstelling tot wat veel mensen denken overkomen emoties je niet. Nu moet ik dat wel even nuanceren, want zolang je je daar onbewust van bent, misschien wel. Maar na het lezen van dit artikel ligt de verantwoordelijkheid bij jou. Emoties doe je. Bewust of onbewust. En onbewuste processen kun je met een beetje tijd, moeite en oefening bewust worden. Bewust worden zodat je ze kunt veranderen.

Door naar Wanhopig! Hoe doe jij je favoriete emoties? »


Communicatiestijlen: De observator

De observator, communicatiestijlen

De introverte denker wordt binnen de communicatiestijlen ook wel aangeduid als de observator. Dit Complaisante (C) type in de communicatiestijlen heeft van nature een probleemonderzoekende houding. Ze zijn meer gericht op ideeën en concepten dan op relaties en op gevoel. Observatoren bestuderen eerst de feiten en de omstandigheden voordat ze in actie komen. Ze neigen ernaar te wikken en te wegen. Observatoren zijn eerder bedachtzaam en misschien wat aarzelend. En hun communicatiestijl is meegaand en taakgericht. In kleurtjes is het de koele blauwe observator.

Door naar Communicatiestijlen: De observator »


Communicatiestijlen: De invloedrijke gedragstijl

autoverkoper Invloedrijke gedragsstijl DISC MDI

De invloedrijke communicatiestijl is de stijl die hoort bij de extraverte voelers. Het zonnige geel is de kleur die bij hun communicatiestijl hoort. Ben je een extraverte voeler? Dan heb je meestal een vlotte babbel en ben je overal wel snel op je gemak. Je legt makkelijk contact met andere mensen en kunt tot op zekere hoogte over veel dingen meepraten. Van oudsher wordt deze communicatiestijl ook wel geassocieerd met de rasechte verkoper. De invloedrijke communicatiestijl staat graag in het middelpunt van de belangstelling. Mensen met de invloedrijke communicatiestijl kunnen vaak goed communiceren en ze werken graag samen in een groep. Ze zijn goed in staat om de gevoelens van anderen te verwoorden.

Door naar Communicatiestijlen: De invloedrijke gedragstijl »


Communicatiestijlen: Omgaan met dominante mensen

Omgaan met dominante mensen, aan een draadje zitten, marionet zijn

Hoe je effectief om kunt gaan met dominante mensen en hoe je beter leert begrijpen waarom dominante mensen doen zoals ze doen.

Door naar Communicatiestijlen: Omgaan met dominante mensen »


Dualiteit: De winst van het verlies

Winnen

We hebben allemaal wel dingen meegemaakt in ons leven waar we of niet trots op zijn of die ons op de een of andere manier pijn hebben gedaan. Misschien heb je net als ik wel eens bedoeld of onbedoeld iemand voor iets laten opdraaien. Misschien kwam je je afspraken niet altijd na. Of misschien heb je zelf het idee dat je van alles is 'overkomen'.  Sommige mensen hebben in dit soort en andere gevallen moeite die gebeurtenissen achter zich te laten. Iets wat op termijn kan leiden tot allerlei symptomen als b.v.: stress, frustratie en boosheid.

Door naar Dualiteit: De winst van het verlies »


Omgaan met teleurstelling in vijf stappen

Stelt de realiteit je weer eens teleur? Gaan dingen niet altijd zoals jij graag zou willen dat ze gaan? Niet iedereen kan altijd even gemakkelijk uit de teleurstelling stappen. Teleurstelling is een emotie die je vertelt dat er niet of niet voldoende aan jouw behoefte of behoeften werd tegemoet gekomen. Je kunt je daardoor uit het veld laten slaan of je kunt voor jezelf nagaan wat je van deze situatie leren kunt. Wil je leren hoe dat kan, dan kun je de volgende oefening doen.

Door naar Omgaan met teleurstelling in vijf stappen »


Zes basisbehoeften

Behoeften, verlangens, wensen, willen, noodzaak

Volgens de psychologie van de behoeften (ontleend aan A. Robbins) hebben wij als mensen zes basale behoeften. Die zes basisbehoeften staan aan de basis van al je motivatie. Je basisbehoeften zijn bij alles wat je doet aanwezig. Je bent de hele dag door bezig deze basisbehoeften in te vullen. Ze stoppen nooit en gaan ook nooit weg. Basisbehoeften kun je tijdelijk vervullen of invullen, maar vrijwel onmiddellijk daarna ervaar je opnieuw weer een behoefte. 

Door naar Zes basisbehoeften »