Beslissingen nemen

Beslissingen nemen valt voor veel mensen nog niet altijd mee. Veel van mijn klanten geven aan het moeilijk te vinden een beslissing te nemen. Vaak heeft dat te maken met de angst om een verkeerde beslissing te nemen. Toch bestaan verkeerde beslissingen in mijn optiek niet. Als ik dit zeg tegen mijn klanten dan zie ik meestal een mengeling van onbegrip en verbazing bij de ander ontstaan. En dan herhaal ik nog een keer: Je kunt geen verkeerde beslissingen nemen.

Door naar Beslissingen nemen »


Effectiviteit: 10 Tips voor succes

Succes, vrijheid

Wat doen succesvolle mensen om succesvol te zijn? Wat zijn de karakteristieken voor succes? Als jij ook succesvol wilt zijn, doe dan gewoon wat andere succesvolle mensen doen. Succes is gewoon te leren en niet iets wat voor de een wel en voor de ander niet is weggelegd. Maar.... Je moet er wel wat voor doen! Is het moeilijk? Nee, niet echt. Als je je maar houdt aan de basisprincipes waar succesvolle menen zich ook aan houden. In feite is het voor vrijwel iedereen weggelegd om meer succes te hebben in zijn of haar leven. Als je naar de onderstaande tips kijkt, dan ontdek je vast waar jij nog wat te doen hebt.

Door naar Effectiviteit: 10 Tips voor succes »


Relaties: De kracht van complimenten

Goed gedaan, complimenten

Complimenten zijn de Haarlemmer olie in een relatie. Of het nu om een liefdesrelatie of om een andere relatie gaat. We gedijen er allemaal op. Zelfs als de ander je met een compliment probeert te paaien, voelt het evengoed nog steeds fijn. Ja natuurlijk is er ook misschien wel een klein kriebeltje als je weet dat het compliment met een reden wordt gegeven, maar toch... Een positief ondersteunend en opbouwend compliment doet ons allemaal goed. Een compliment kan en mag passief of actief zijn, als het maar een echt compliment is.

Door naar Relaties: De kracht van complimenten »


Veranderingsproces in fasen

Veranderingen in je gedrag verlopen via vier steeds weer terugkomende fasen. De fasen van elk veranderingsproces. Via welke fasen verloopt dat veranderingsproces? Ongeacht de inhoud van je uitdaging, ontdek je op een bepaald moment dat je ergens in jezelf of je gedrag of je leven dat je ergens last van hebt. Die last, die je een vervelend gevoel bezorgt, zorgt ervoor dat je  in beweging komt. Die last motiveert je om de verandering in gang te zetten. Hij motiveert je om iets te gaan doen aan dat vervelende gevoel.

Door naar Veranderingsproces in fasen »


Mindfulness: Tien oefeningen tegen onrust en stress

Ik ben wie ik ben en dat is helemaal goed

Onderstaande oefeningen tegen onrust en stress helpen je balans te vinden en te houden in je dagelijkse bestaan. Net als jij heb ik ook zo af en toe mijn onrustige en stressmomenten. Er zijn nog altijd wel bepaalde situaties waarin ik me uit mijn balans laat halen. Van die momenten die me in een emotie doen schieten. Gelukkkig ben ik me tegenwoordig tijdens dat soort momenten wel steeds bewuster van wat er gebeurt. Dat bewustzijn is ook de eerste en meest belangrijke stap om er uberhaupt iets aan te kunnen doen zoals je ook kunt lezen in het artikel over de fasen in een veranderingsproces. En zodra ik me bewust ben van mijn onrust kan ik het besluit nemen iets te veranderen in mijn innerlijke staat. Hoe ik dat doe? Dat kan op veel verschillende manieren zijn. En de ene keer wil de ene oefening beter en de andere keer een andere oefening. Daarom deel ik graag wat verschillende oefeningen die je kunnen helpen je stress, onrust en spanning los te laten.

Door naar Mindfulness: Tien oefeningen tegen onrust en stress »


Communicatiestijlen: Omgaan met observatoren

Communicatiestijlen, de observator

De introverte denker met een observerende gedragsstijl heeft een langzamer tempo en heeft behoefte aan uitleg. Hij wil graag de feiten weten en aangemoedigd en uitgenodigd worden. Spreek de observator vooral aan met logica en veel details. Laat de observator vooral zo zelfstandig mogelijk werken in een rustige werkomgeving zonder veel afleidende factoren. Geef hen zekerheid door duidelijk te zijn over wat zijn speelveld is en wat de grenzen zijn.

Door naar Communicatiestijlen: Omgaan met observatoren »


Wanhopig! Hoe doe jij je favoriete emoties?

In tegenstelling tot wat veel mensen denken overkomen emoties je niet. Nu moet ik dat wel even nuanceren, want zolang je je daar onbewust van bent, misschien wel. Maar na het lezen van dit artikel ligt de verantwoordelijkheid bij jou. Emoties doe je. Bewust of onbewust. En onbewuste processen kun je met een beetje tijd, moeite en oefening bewust worden. Bewust worden zodat je ze kunt veranderen.

Door naar Wanhopig! Hoe doe jij je favoriete emoties? »


Communicatiestijlen: De observator

De observator, communicatiestijlen

De introverte denker wordt binnen de communicatiestijlen ook wel aangeduid als de observator. Dit Complaisante (C) type in de communicatiestijlen heeft van nature een probleemonderzoekende houding. Ze zijn meer gericht op ideeën en concepten dan op relaties en op gevoel. Observatoren bestuderen eerst de feiten en de omstandigheden voordat ze in actie komen. Ze neigen ernaar te wikken en te wegen. Observatoren zijn eerder bedachtzaam en misschien wat aarzelend. En hun communicatiestijl is meegaand en taakgericht. In kleurtjes is het de koele blauwe observator.

Door naar Communicatiestijlen: De observator »