Mindfulness: Aandacht om in balans te blijven

Mindfulness: Aandacht

Om in balans te komen of in balans te blijven is het wijs gebruik maken van aandacht onontbeerlijk. Aandacht in de zin van bewust met omgaan met wat zich in jouw werkelijkheid manifesteert. Wat er gebeurt accepteren zoals het is en open staan voor wat zich aandient. In plaats van meteen een reeks voorgeprogrammeerde automatische reacties af te draaien, kan aandacht als springplank dienen voor een wijze reactie. Een reactie die als gevolg van die aandacht erop gericht is verandering teweeg te brengen in je binnenwereld of je buitenwereld. Klinkt misschien nog wat cryptisch, maar ik zal mijn best doen om het verder te verduidelijken.

Door naar Mindfulness: Aandacht om in balans te blijven »


Altijd doorgaande verbetering

ADV Altijd Doorgaande Verbetering Stap voor stap

Verandering aanbrengen in allerlei gewoontes en patronen in je leven lijkt vaak lastig. Hoewel... Als het om een ander gaat, denken we daar toch anders over. Als je je partner een keer verteld hebt dat je het toch wel heel fijn zou vinden als hij ... , dan vinden we het meestal toch raar en soms bloedirritant als hij het meteen weer vergeet. Maar als het om onszelf gaat, dan weten we heel goed hoe moeilijk we het vinden om die patronen te veranderen. Of het nu om het stoppen met roken, drinken, chocola of een andere onhebbelijke gewoonte gaat. Of als we moeite hebben met nee-zeggen, zelfvertrouwen opbouwen, of genoeg beweging nemen blijkt het in ons systeem vaak wat ingewikkelder te lliggen dan: Oke, dat doe ik even. Toch is er wel een effectieve manier voor om dat voor elkaar te krijgen.

Door naar Altijd doorgaande verbetering »


Mindfulness: Innerlijke rust

mindfulle vrouw

Alles lijkt sneller te gaan, naarmate ik ouder word. Herken je dat? Ik herinner me nog als de dag van gisteren, hoe lang de dagen waren toen ik op de middelbare school zat. Alsof de tijd voorbij leek te kruipen, zo langzaam. En nu? Ik heb geen idee waar de tijd blijft. En uiteindelijk blijft ze ook nergens, want tijd bestaat helemaal niet. Het is een illusie in mijn hoofd. Een bedacht concept van mijn denken, mijn ego, wat me een soort van idee fixe geeft dat er zoiets als tijd bestaat. Uiteindelijk is er alleen maar het eeuwigdurende nu.

Door naar Mindfulness: Innerlijke rust »


Mededogen werkt. Hoe mededogend ben jij? Of heb je vooral medelijden?

Mededogen handen vasthouden

Mededogen roept bij veel mensen associaties op met medelijden. Maar mededogen is niet hetzelfde als medelijden. Het verschil tussen mededogen en medelijden is dat het lijden eruit is. Mededogen laat de ander zelf verantwoordelijk zijn of verantwoordelijkheid nemen voor wat er in zijn of haar werkelijkheid is. Tussen medelijden en mededogen is als het ware een soort van machtsverschil. Een machtsverschil tussen die twee situaties en woorden. Mededogen gaat erover aan de ander te laten weten: Ik begrijp je en ik voel met je mee. Waar medelijden de ander ‘klein’ kan maken. Er zit iets neerbuigends in medelijden. Waar mededogen veel meer uit gaat van gelijkwaardigheid.

Door naar Mededogen werkt. Hoe mededogend ben jij? Of heb je vooral medelijden? »


Mijn schuld of jouw schuld en de verantwoordelijkheid ervoor

Mijn schuld of jouw schuld zijn beide totaal niet functionele uitspraken. Tenzij je het hebt over je schuld bij de bank dan J. Maar anders zijn het niets meer dan concepten van je denken die er alleen maar voor zorgen dat je jezelf vast denkt. Je denkt jezelf vast omdat denken in termen van mijn schuld of jouw schuld een dik oordeel in zich heeft en er voor zorgt dat je niet de verantwoordelijkheid neemt voor wat er is in je leven.

Door naar Mijn schuld of jouw schuld en de verantwoordelijkheid ervoor »


Feedback geven. Zo doe je dat op een adequate manier!

Feedback

Feedback geven op een effectieve en adequate manier is nog een hele kunst. Alles wat je over iemand anders zegt, of het nu om complimenten of afkeuring gaat, is een vorm van feedback. Grofweg zijn er twee vormen van feedback: complimenten en commentaar. Deze feedback, zowel complimenten als commentaar zeggen iets over een beoordelaar en een beoordeelde. Positieve feedback in de vorm van complimenten vertellen je dat de beoordelaar de beoordeelde positief beoordeelt. En negatieve feedback in de vorm van commentaar vertelt dat de beoordelaar de beoordeelde negatief beoordeelt. In het laaste geval heeft de beoordelaar last in iets van het gedrag van de  beoordeelde.

Door naar Feedback geven. Zo doe je dat op een adequate manier! »


Tien geboden voor een plezieriger leven vol geluk

De tien geboden die ik hier onder met je ga delen zullen je helpen bij plezieriger en gelukkiger leven. Veel mensen zijn niet gelukkig met hun leven. Of niet helemaal gelukkig. En jij? Vraag je jezelf wel eens af hoe gelukkig je bent? Of leef je niet zo bewust en leeft het leven jou? Gelukkiger worden zit meestal niet in heel grote dingen. Al denken we vaak van wel. Als ik eerst maar… dat huis heb, die baan heb, die relatie heb, etc. Dan, ja dan ben ik gelukkig. Maar dat is een misvatting. Geluk zit zoals het spreekwoord zegt in kleine dingen. In wat je met je aandacht doet. In waar je je aandacht op richt.

Door naar Tien geboden voor een plezieriger leven vol geluk »


11 Tips en spelregels bij conflicten

Spelregels bij conflicten

Conflicten horen bij ons leven en bij onze relaties. Vroeg of later komen we allemaal wel eens in een conflictachtige situatie terecht. Is dat erg? Nee, zolang je op een respectvolle manier met elkaar omgaat. Confrontatievermijdend gedrag levert vrijwel altijd op de lange termijn conflict op en altijd de confrontatie aangaan, levert op de lange termijn vaak verstoorde verhoudingen op. Met de onderstaande spelregels en tips kun je je conflicten functioneel houden. 

Door naar 11 Tips en spelregels bij conflicten »