Coaching: 100 wensen

Pijlen en doel

Het loopt weer tegen het eind van het jaar. De dagen worden al weer korter en ik realiseer me dat het voor mij weer tijd wordt om te kijken wat ik heb waargemaakt van alle plannen die ik voor het afgelopen jaar had en wat ik volgend jaar wil doen. Inmiddels al weer vele jaren geleden was ik niet zo van de plannen en doelen. Ik zag wel wat er gebeurde en kon me daar prima mee verhouden. Maar eerlijk is eerlijk, sinds ik mezelf een schop onder de kont heb gegeven en wel werk met doelen en plannen is mijn leven stukken leuker geworden. 

Door naar Coaching: 100 wensen »


Waar ben ik? Bij mezelf in het hier en nu?

Als je jezelf de vraag stelt: Waar ben ik? Dan zijn er twee voor de hand liggende opties als antwoord. De ene is: Ik ben hier. De tweede: Ik ben ‘gevolgd door de plaats waar je je bevindt. Toch durf ik het aan om beide antwoorden te betwisten. Waarom? Omdat je lichaam, je lijf, misschien wel op de plaats is waar je je bevindt, maar het is maar zeer de vraag of je geest, je denken dat ook is. Vraag jezelf maar eens af of je op dit moment bent waar je denkt dat je bent?

Door naar Waar ben ik? Bij mezelf in het hier en nu? »


Mindfulness: Aandacht om in balans te blijven

Mindfulness: Aandacht

Om in balans te komen of in balans te blijven is het wijs gebruik maken van aandacht onontbeerlijk. Aandacht in de zin van bewust met omgaan met wat zich in jouw werkelijkheid manifesteert. Wat er gebeurt accepteren zoals het is en open staan voor wat zich aandient. In plaats van meteen een reeks voorgeprogrammeerde automatische reacties af te draaien, kan aandacht als springplank dienen voor een wijze reactie. Een reactie die als gevolg van die aandacht erop gericht is verandering teweeg te brengen in je binnenwereld of je buitenwereld. Klinkt misschien nog wat cryptisch, maar ik zal mijn best doen om het verder te verduidelijken.

Door naar Mindfulness: Aandacht om in balans te blijven »


Altijd doorgaande verbetering

ADV Altijd Doorgaande Verbetering Stap voor stap

Verandering aanbrengen in allerlei gewoontes en patronen in je leven lijkt vaak lastig. Hoewel... Als het om een ander gaat, denken we daar toch anders over. Als je je partner een keer verteld hebt dat je het toch wel heel fijn zou vinden als hij ... , dan vinden we het meestal toch raar en soms bloedirritant als hij het meteen weer vergeet. Maar als het om onszelf gaat, dan weten we heel goed hoe moeilijk we het vinden om die patronen te veranderen. Of het nu om het stoppen met roken, drinken, chocola of een andere onhebbelijke gewoonte gaat. Of als we moeite hebben met nee-zeggen, zelfvertrouwen opbouwen, of genoeg beweging nemen blijkt het in ons systeem vaak wat ingewikkelder te lliggen dan: Oke, dat doe ik even. Toch is er wel een effectieve manier voor om dat voor elkaar te krijgen.

Door naar Altijd doorgaande verbetering »


Mindfulness: Innerlijke rust

mindfulle vrouw

Alles lijkt sneller te gaan, naarmate ik ouder word. Herken je dat? Ik herinner me nog als de dag van gisteren, hoe lang de dagen waren toen ik op de middelbare school zat. Alsof de tijd voorbij leek te kruipen, zo langzaam. En nu? Ik heb geen idee waar de tijd blijft. En uiteindelijk blijft ze ook nergens, want tijd bestaat helemaal niet. Het is een illusie in mijn hoofd. Een bedacht concept van mijn denken, mijn ego, wat me een soort van idee fixe geeft dat er zoiets als tijd bestaat. Uiteindelijk is er alleen maar het eeuwigdurende nu.

Door naar Mindfulness: Innerlijke rust »


Mededogen werkt. Hoe mededogend ben jij? Of heb je vooral medelijden?

Mededogen handen vasthouden

Mededogen roept bij veel mensen associaties op met medelijden. Maar mededogen is niet hetzelfde als medelijden. Het verschil tussen mededogen en medelijden is dat het lijden eruit is. Mededogen laat de ander zelf verantwoordelijk zijn of verantwoordelijkheid nemen voor wat er in zijn of haar werkelijkheid is. Tussen medelijden en mededogen is als het ware een soort van machtsverschil. Een machtsverschil tussen die twee situaties en woorden. Mededogen gaat erover aan de ander te laten weten: Ik begrijp je en ik voel met je mee. Waar medelijden de ander ‘klein’ kan maken. Er zit iets neerbuigends in medelijden. Waar mededogen veel meer uit gaat van gelijkwaardigheid.

Door naar Mededogen werkt. Hoe mededogend ben jij? Of heb je vooral medelijden? »


Mijn schuld of jouw schuld en de verantwoordelijkheid ervoor

Mijn schuld of jouw schuld zijn beide totaal niet functionele uitspraken. Tenzij je het hebt over je schuld bij de bank dan J. Maar anders zijn het niets meer dan concepten van je denken die er alleen maar voor zorgen dat je jezelf vast denkt. Je denkt jezelf vast omdat denken in termen van mijn schuld of jouw schuld een dik oordeel in zich heeft en er voor zorgt dat je niet de verantwoordelijkheid neemt voor wat er is in je leven.

Door naar Mijn schuld of jouw schuld en de verantwoordelijkheid ervoor »


Feedback geven. Zo doe je dat op een adequate manier!

Feedback

Feedback geven op een effectieve en adequate manier is nog een hele kunst. Alles wat je over iemand anders zegt, of het nu om complimenten of afkeuring gaat, is een vorm van feedback. Grofweg zijn er twee vormen van feedback: complimenten en commentaar. Deze feedback, zowel complimenten als commentaar zeggen iets over een beoordelaar en een beoordeelde. Positieve feedback in de vorm van complimenten vertellen je dat de beoordelaar de beoordeelde positief beoordeelt. En negatieve feedback in de vorm van commentaar vertelt dat de beoordelaar de beoordeelde negatief beoordeelt. In het laaste geval heeft de beoordelaar last in iets van het gedrag van de  beoordeelde.

Door naar Feedback geven. Zo doe je dat op een adequate manier! »