Communicatietechnieken: Aandacht geven

Aandacht voor elkaar

Wat is aandacht geven? Misschien lijkt dat voor de hand te liggen, maar we geven er allemaal een andere betekenis aan. Voor de een betekent aandacht dat hij of zij je aankijkt en er voor de volle 100% bij is. Voor de ander is dat nog zo vanzelfsprekend niet. Door die verschillende betekenissen kan er een hoop gedoe ontstaan. Je praat bijvoorbeeld tegen je man, die gewoon doorgaat met wat hij aan het doen is op zijn computer en geeft daar de betekenis aan dat hij niet luistert. Hij zal zich daartegen verdedigen, want hij hoort je wel. Hij is alleen met zijn aandacht bij twee verschillende dingen.

Door naar Communicatietechnieken: Aandacht geven


Voor jezelf opkomen, tips

Voor jezelf opkomen

Voor jezelf opkomen is niet voor iedereen zo eenvoudig... Als je niet worstelt met wat je voelt en waar je behoefte aan hebt en je bent in staat om dat op een adequate manier te communiceren. Als je je grenzen goed, duidelijk en effectief stelt dan hoef je niet verder te lezen. Dan is dit artikel niet voor jou. Want dat is waar voor jezelf opkomen over gaat. Voor jezelf opkomen is goed voor jezelf en je eigen geluk zorgen! En daarmee zorg je hoe raar dit misschien ook lijkt, ook goed voor de ander. Want laten we wel zijn, bij wie ben jij liever? Bij iemand die goed in zijn of haar vel zit omdat hij of zij goed voor zichzelf zorgt? Of bij iemand die over zich heen laat lopen en zich steeds opnieuw ten koste van zichzelf aanpast aan de ander? Om vervolgens te klagen dat ze zich ongelukkig, moe en uitgeblust voelt?

Door naar Voor jezelf opkomen, tips


Assertieve communicatie, Voorbeelden

Assertieve Communicatie

Assertieve communicatie is de basis van sterke en effectieve relaties. Assertieve communicatie betekent niet dat je agressief bent in je taalgebruik. Integendeel. Het is een misverstand dat assertieve communicatie hetzelfde is als agressieve communicatie. Met assertieve communicatie zorg je goed voor jezelf en voor de ander en daarmee voor de relatie. Juist het niet goed voor jezelf zorgen in de vorm van agressieve of sub-absertieve communicatie ondermijnt op de lange termijn de relatie. Daarom is het niet alleen belangrijk voor jezelf, maar ook voor de ander dat je op een assertieve manier communiceert. Assertieve communicatie kent een aantal uitgangspunten:

Door naar Assertieve communicatie, Voorbeelden


Overtuigende overtuigingen

Radertjes in je hoofd, je denken

Overtuigingen zijn bijzondere dingen, zoals je misschien zelf wel hebt ervaren. Misschien vreemd om te zeggen, maar soms als je een woord op een bepaalde manier leest, lijkt het ineens een raar woord. Heb jij dat ook? Toen ik de titel overtuigende overtuigingen intikte vond ik het ineens heel raar 'klinken'. Woorden en ook het woord overtuiging hebben allemaal een betekenis die soms voor iedereen net een beetje anders kan zijn. Maar goed, wat zijn overuigingen nu precies?

Door naar Overtuigende overtuigingen


Coaching: 100 wensen

Pijlen en doel

Het loopt weer tegen het eind van het jaar. De dagen worden al weer korter en ik realiseer me dat het voor mij weer tijd wordt om te kijken wat ik heb waargemaakt van alle plannen die ik voor het afgelopen jaar had en wat ik volgend jaar wil doen. Inmiddels al weer vele jaren geleden was ik niet zo van de plannen en doelen. Ik zag wel wat er gebeurde en kon me daar prima mee verhouden. Maar eerlijk is eerlijk, sinds ik mezelf een schop onder de kont heb gegeven en wel werk met doelen en plannen is mijn leven stukken leuker geworden. 

Door naar Coaching: 100 wensen


Waar ben ik? Bij mezelf in het hier en nu?

Als je jezelf de vraag stelt: Waar ben ik? Dan zijn er twee voor de hand liggende opties als antwoord. De ene is: Ik ben hier. De tweede: Ik ben ‘gevolgd door de plaats waar je je bevindt. Toch durf ik het aan om beide antwoorden te betwisten. Waarom? Omdat je lichaam, je lijf, misschien wel op de plaats is waar je je bevindt, maar het is maar zeer de vraag of je geest, je denken dat ook is. Vraag jezelf maar eens af of je op dit moment bent waar je denkt dat je bent?

Door naar Waar ben ik? Bij mezelf in het hier en nu?


Mindfulness: Aandacht om in balans te blijven

Mindfulness: Aandacht

Om in balans te komen of in balans te blijven is het wijs gebruik maken van aandacht onontbeerlijk. Aandacht in de zin van bewust met omgaan met wat zich in jouw werkelijkheid manifesteert. Wat er gebeurt accepteren zoals het is en open staan voor wat zich aandient. In plaats van meteen een reeks voorgeprogrammeerde automatische reacties af te draaien, kan aandacht als springplank dienen voor een wijze reactie. Een reactie die als gevolg van die aandacht erop gericht is verandering teweeg te brengen in je binnenwereld of je buitenwereld. Klinkt misschien nog wat cryptisch, maar ik zal mijn best doen om het verder te verduidelijken.

Door naar Mindfulness: Aandacht om in balans te blijven


Altijd doorgaande verbetering

ADV Altijd Doorgaande Verbetering Stap voor stap

Verandering aanbrengen in allerlei gewoontes en patronen in je leven lijkt vaak lastig. Hoewel... Als het om een ander gaat, denken we daar toch anders over. Als je je partner een keer verteld hebt dat je het toch wel heel fijn zou vinden als hij ... , dan vinden we het meestal toch raar en soms bloedirritant als hij het meteen weer vergeet. Maar als het om onszelf gaat, dan weten we heel goed hoe moeilijk we het vinden om die patronen te veranderen. Of het nu om het stoppen met roken, drinken, chocola of een andere onhebbelijke gewoonte gaat. Of als we moeite hebben met nee-zeggen, zelfvertrouwen opbouwen, of genoeg beweging nemen blijkt het in ons systeem vaak wat ingewikkelder te lliggen dan: Oke, dat doe ik even. Toch is er wel een effectieve manier voor om dat voor elkaar te krijgen.

Door naar Altijd doorgaande verbetering