Mindfulness: Tien tips tegen stress

Geplaatst op vrijdag 8 mei 2009 door Nelly de Jong

De beste manier om je beter te voelen.

Er zijn vele manieren om je stress te verminderen. Hieronder vind je tien stressverlagers die volgens mij effectief zijn. Sommige kun je heel makkelijk en snel leren, andere vragen wat meer oefening. Niet iedere optie werkt elke keer of in iedere situatie. Daarom is het belangrijk om te 'spelen' en voor jezelf uit te vinden wat voor jou wanneer werkt. De ene keer heb je meer zin in muziek. De andere keer ga je liever een eind wandelen. Daarom is het nodig keuze te hebben uit meer mogelijkheden.

1. Ademhalingsoefeningen

Een diepe buikademhaling is een heel gemakkelijke manier om je stress te verminderen. Maar het heeft meer voordelen. Je bloed wordt zuurstofrijker, waardoor je beter kunt nadenken. Het ontspant je spieren en is rustgevend. Voorbeelden van ademhalingsoefeningen vind je in de volgende artikelen:  Ademhalingsontspanning en: Ademhalingsoefeningen voor een goede gezondheid 

2. Meditatie

Meditatie bouwt verder op de ademhaling. Als je mediteert zakken je hersengolven in een verlaagde staat, alfastaat of nog lager: thètastaat. In die staat verkeer je tussen waken en slapen in. Deze bewustzijnstoestand verbetert je hormoonhuishouding en daarmee je gezondheid. Ook de gedachteloosheid bevordert de rust in je hoofd en hersens en verlaagt je stressniveau. Elk nieuw onderzoek bevestigt dat meditatie en mindfulness de spanning vermindert en de gezondheid bevordert. Doe er vooral je voordeel mee.

3. Beweging

Veel mensen bewegen omdat ze hun gewicht onder controle willen houden. Of om in een betere fysieke conditie te zijn, gezonder of meer aantrekkelijk te zijn. Toch is beweging ook een geweldige manier om je stress te verlagen. Het leidt af van het onderwerp van stress, is een uitlaatklep voor je frustraties en boosheid en geeft je een endorfineboost. Endorfine is een geluksstofje. Hoe meer je daarvan aanmaakt, des te plezieriger je je zult voelen.

4. Muziek

Muziektherapie biedt verschillende voordelen voor je gezondheid. Als je last van stress hebt kan de juiste muziek je bloeddruk verlagen, je lichaam ontspanning brengen en je gedachten rustiger maken. Kies wel voor muziek die jou in de door jouw gewenste staat brengt. Ik heb een keer een klant gehad die vaak heavy metal muziek luisterde. Hij vond dat mooie muziek, maar het maakte hem tegelijkertijd nogal depri. Dat is niet de bedoeling. Kies muziek die je in een meer ontspannen staat brengt. Of muziek waar je de behoefte om op te dansen voelt.

5. Geleide meditatie

Als je het lastig vindt om gewoon te gaan zitten mediteren, dan kan het helpen om een geleide meditatie te doen. Je aandacht wordt dan geleid hetgeen de geconcentreerd/geleid op een specifiek onderwerp, bv. leren loslaten bevordert. Als je wilt kun je gratis mediaties downloaden

Gratis meditaties

6. Seks

Waarschijnlijk heb je al wel ervaren dat seks een geweldige stressverlager is, maar gebruik je het ook als zodanig? Misschien zou je het eens kunnen gebruiken. Seks heeft verschillende fysieke voordelen en de meeste zijn ook goed voor de verlaging van de spanning. Jammer genoeg hebben mensen als ze gestresst zijn vaak juist minder seks. En dat is jammer want het is een fantastische uitlaatklep voor spanning.

7. Visualisatie

Verder bouwend op het doen van geleide meditaties kun je voor jezelf ook bepaalde doelen visualiseren. Je kunt je bv. voorstellen dat je lekker ontspannen op een strand in de oceaan bent. Of je stelt je voor dat het je gemakkelijk lukt om een bepaalde taak te doen, beter een conflict oplost of gewoon meer ontspannen bent. Je kunt ook je fysieke staat verbeteren door te visualiseren. Gewoon door je in gedachten voor te stellen hoe het is of zal zijn. Er is nu eenmaal een wetmatigheid die stelt dat energie aandacht volgt. Door je aandacht te richten op wat je wilt, ga je je onbewust en als vanzelf zo voelen. 

8. Spieren spannen

Door je spieren in je lichaam een voor een per groep aan te spannen, kun je de spierspanning verlagen en je snel veel meer ontspannen voelen. Zonder dat je hiervoor speciaal hoeft te trainen. Begin met de spieren van je benen, houd tien seconden vast en ontspan. Dan de spieren van je romp. Dan die van je armen en handen. En dan de spieren van je gezicht. En eindig met het aanspannen van alle spieren in je hele lichaam. Deze oefening kun je overal doen en hoe vaker je ‘m doet, hoe gemakkelijker het wordt om je te ontspannen. Een uitgebreidere beschrijving van deze oefening vind je in het artikel: Simpel en doeltreffend je spieren aanspannen

9. Zelfhypnose

Zelfhypnose omvat elementen uit de geleide meditaties en visualisaties, met het bijkomende voordeel dat je direct met het onbewuste kunt communiceren om je vermogens te verbeteren. Om bv. je slechte gewoontes of pijn te verminderen. Je kunt zelfs antwoorden vinden op vragen die je nog niet helder had. Het vraagt wat oefening, maar kan zeer de moeite waard zijn.

10. Yoga

Yoga is een van de oudste manieren om aan jezelf te werken. Yoga combineert de oefeningen van verschillende andere technieken, zoals ademhaling, meditatie, visualisatie en beweging. Yoga biedt je veel voordelen in verhouding tot de benodigde tijdsinvestering.

Hulp nodig?

Een van de beste manieren om van je stress af te komen is het volgen van een mindfulnesstraining. Dus als je last hebt van stress en wilt er vanaf, meld je dan nu aan voor de training:

8 weekse training Liever Gelukkig met Mindfulness

Meditatiepakket

Je kunt natuurlijk ook gewoon net als ik beginnen met geleide meditaties, door een losse meditatie te bestellen of een meditatiepakket met allerlei verschillende meditaties met voor verschillende situaties.

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwenbalans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat met jouw tips en ervaringen.

Of bel 058-266 33 49 of mail voor een kennismakingsafspraak 

Bezoekadres: Zuidvliet 292A in Leeuwarden, Friesland.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Assertiviteit: Denkpatroon veranderen
Outplacement: Hoe kun je je voorbereiden op een sollicitatiegesprek? »

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness



Al meer dan 9.000 keer gedownload

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 16 januari '19Wat zijn jouw energievreters? En wat kun je eraan doen?Leeuwarden, meld je aan
Wo 10 april '19De kracht en waarde van emotiesLeeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Stress en mindfulness


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op Mindfulness: Tien tips tegen stress

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.