Stress gewaar

Stress

Geplaatst op maandag 27 april 2015 door Nelly de Jong

Stress kun je niet altijd makkelijk herkennen, doordat er vaak sprake is van onopvallende ‘normale’ klachten. Je hebt bijvoorbeeld last van je nek, of je krijgt buikpijn of huidklachten. Als stress te lang duurt en er is weinig of geen hersteltijd, dan krijg je steeds meer vage klachten met mogelijk een bijnieruitputting en burnout als gevolg. En daar moet je niet willen zijn. Want je hebt je lijf dan in een uitputtingsslag gebracht. Een slag die je niet gaat winnen als je blijft doen wat je deed. Stress is in ieder geval een signaal dat je iets moet gaan veranderen aan je leefwijze en aan je keuzes.

De belangrijkste klachten bij stress zijn:

  • aanhoudende moeheid
  • slapeloosheid
  • spierpijn (vaak in de nek en de schouders)
  • hoofdpijn
  • rugpijn
  • maagpijn
  • darmkrampen
  • geen zin meer in eten of juist veel eten
  • slechtere weerstand waardoor je vaker ziek bent
  • hartkloppingen
  • verhoogde bloeddruk
  • opgejaagd gevoel
  • prikkelbaarheid
  • sombere buien
  • huilbuien
  • piekeren
  • angst
  • lusteloos
  • energietekort
  • het idee niet meer te kunnen genieten
  • besluiteloos
  • concentratiestoornissen
  • vergeetachtigheid
  • afname van zelfvertrouwen
  • onzekerheid
  • minder presteren en meer fouten
  • toename middelengebruik (drugs, drank, tabak, medicijnen) en
  • afname van sociale contacten.

Werking van het stressysteem

We hebben allemaal een uitgekiend stresssysteem. Dat systeem is al heel oud en nog steeds precies hetzelfde als in de oertijd toen we voor de wilde dieren moesten vluchten. Dat betekent dat in spannende situaties de hormonen (adrenaline en cortisol) door je lijf gieren. Je hartslag versnelt, je bloeddruk gaat omhoog, je ademhaling gaat sneller, de bloedtoevoer naar je hersenen stijgt en je mobiliseert de brandstof (suikers). Allerlei dingen die je anders belangrijk zou vinden, worden ineens volkomen onbelangrijk (eten, slapen, vrijen, pijn, etc.). Je weerstand neemt af net als het herstel van je weefsel.

Stress brengt je in een staat van paraatheid

In je hersenen zijn de angst en de emoties zeer actief. Andere delen van je hersenen, b.v. waar je je bezig houdt met lange termijnzaken en planning e.d. gaan op non-actief. Als er sprake is van stress gaat je lichaam in een staat van paraatheid waarin ze gericht is op het acute gevaar. Daar heb je zonder bewustzijn over hoe het in je lichaam werkt meestal weinig invloed op. Het is een mechanisme van je  autonome zenuwstelsel. Autonoom in de zin van dat je lijf, je zenuwstelsel volkomen op de automatische piloot. reageert.  Pas als het gevaar is geweken gaat je lichaam weer terug naar zijn oorspronkelijke staat. Je bloeddruk daalt weer, net als je ademhaling. Er is weer tijd om te eten, te vrijen en je kunt weer rustig nadenken. 

Stress leidt tot slijtage van je lichaam

Te vaak en te lang in een stressvolle situatie blijven leidt tot slijtage van je lichaam. Verouderingsprocessen versnellen en je hebt meer kans om ziek te worden. Dat komt omdat stress en vooral als het gaat om chronische en langdurige stress een enorme aanslag zijn op je immuunsysteem. Misschien denk je wel dat je ziek wordt van bacterien en virussen en tot op zekere hoogte is dat zo, maar uiteindelijk is het de werking van je immuunsysteem die bepaalt of je ziek wordt of niet. En je immuunsysteem heb je wel invloed op. Mensen die goed voor zichzelf zorgen (die op tijd rust nemen, een goede ademhaling hebben, genoeg water drinken, voedsel tot zich nemen wat hen voedt in plaats van vult, enz) hebben een veel kleinere kans dat ze ziek worden. Ook al komen er bacterien en virussen voorbij. Hun immuunsysteem elimineert ongewenste indringers direct en effectief. Maar in tijden van chronische stress is je immuunsysteem daar veel minder goed toe in staat. 

Doe iets aan je stress!

Doe wat aan je stress en leer om beter voor jezelf te kiezen en goed voor jezelf te zorgen! Een van de meest cruciale zaken in een het goed voor jezelf zorgen is het hebben van een goede ademhaling. Een van de manieren om stress te leren hanteren is een goede ademhaling.

Wil je ook van je stress af?

Bel 058-266 33 49 of mail nu voor het maken van een afspraak. Bezoekadres: Zuidvliet 292A te Leeuwarden, Friesland.

Leuk of waardevol artikel?

Als je dit artikel waardevol vindt voor je zelfvertrouwenbalans of innerlijke rust help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere vrouwen. Dit kan o.a. door middel van de social media knoppen. Ik vind het altijd fijn als je een reactie achterlaat.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« De zeven gís voor geluk en balans
Gezondheid-Energie: Denk je slank! »

Gratis E-book Liever Gelukkig met Mindfulness



Al meer dan 9.000 keer gedownload

Trainingen over dit onderwerp

DatumTrainingLocatie
Wo 16 januari '19Wat zijn jouw energievreters? En wat kun je eraan doen?Leeuwarden, meld je aan
Wo 10 april '19De kracht en waarde van emotiesLeeuwarden, meld je aan

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Stress, Moeheid, mindfulness, meditatie, grenzen en balans, Gezondheid, Emoties, coaching en Angst


Facebook-reacties op dit artikel

Reageer op Stress gewaar

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.