Communicatie: Tips voor het voeren van lastige gesprekken

Jouw manier of mijn manier

Geplaatst op maandag 25 februari 2013 door Nelly de Jong

Afhankelijk van hoe je naar jouw werkelijkheid kijkt, kun je soms in situaties terechtkomen waarin je tegen bepaalde gesprekken op kijkt. Je weet niet precies hoe je reageren moet of hoe je voor elkaar moet krijgen wat je graag wilt. Of misschien voel je je in bepaalde gesprekken vaak op een bepaalde manier gemanipuleerd en weer je wel dat het niet goed voelt, maar heb je geen idee hoe dat nu komt en hoe je daar weer een goede wending aan kunt geven. Herkenbaar? Vast wel…

Met de mond vol tanden staan

Soms weet je van bepaalde gesprekken van te voren al wel dat het je niet gemakkelijk zal vallen. Misschien omdat de relatie problematisch is, of misschien omdat je iets zeggen of vragen moet, waarvan je bij voorbaat al weet dat de ander daar niet blij van gaat worden. Misschien ben je bang dat je met je mond vol tanden staat of misschien heb je gewoon niet altijd de juiste woorden paraat. Wat het ook is waardoor jij een gesprek als lastig ervaart een goede voorbereiding is net als met veel andere dingen, het halve werk.

Voorbereiden op lastige gesprekken

Maar hoe doe je dat dan? Hoe kun je je voorbereiden op lastige gesprekken? De volgende tips helpen je om meer zicht en grip te krijgen op voor jou moeilijke situaties en gesprekken.

Tips voor lastige gesprekken

1. Ken de door jou gewenste uitkomst

Een van de meest belangrijke en in feite cruciale factoren is weten wat jij wilt dat de uitkomst van het gesprek is en dat positief formuleren. Heel vaak maak ik mee dat mensen heel goed weten wat ze niet willen, maar wat ze wel willen, daar kunnen ze vaak geen beeld, geluid of gevoel bij krijgen. Wanneer je dat niet kunt of hebt is de kans op een voor jou positieve en plezierige uitkomst vele malen kleiner… Bedenk dus heel goed van te voren wat je wél wilt en benoem dat op een positieve manier, zonder de woorden niet en minder en vergelijkbaar te gebruiken.

2. Zie jouw ideale uitkomst voor je

Maak een mentaal beeld in je hoofd van hoe het gesprek er voor jou ideaal gesproken uit ziet. En zie dat zo vaak mogelijk voor je zodat je je er vertrouwd bij gaat voelen. Zie ook dat het gesprek je gemakkelijk af gaat en dat het je alleszins meevalt om het te voeren. Zie ook de opluchting bij jezelf en bij de ander dat jij bespreekbaar hebt gemaakt wat besproken wil worden.
Hoe lastig het gesprek ook is, maak oogcontact. Als de inhoud van je boodschap lastig, moeilijk of pijnlijk voor de ander is, help je hem of haar door middel van oogcontact om de verbinding, de relatie in stand te houden. Jouw ogen zeggen: ik zie je, ik hoor je en je bent belangrijk.

3.  Wat wil je precies gaan zeggen?

Bepaal goed van te voren wat je precies wilt zeggen aan de ander. Schrijf het desnoods helemaal uit.

4.  Je lichaam praat ook mee

Wees je bewust van het effect van je non-verbale communicatie. In bepaalde gesprekken kan het contraproductief zijn als je onzeker overkomt. Aan de andere kant als jij er zelf oké mee bent dat je onzeker bent, maar wel gaat staan voor wat je te zeggen hebt, dan is die onzekere houding niet zo’n punt. Als je je erg onzeker voelt, benoem dat dan ook maar gewoon. Zeg maar gewoon: ik merk dat ik het heel spannend vind om dit gesprek met jou te voeren. Maar het is wel belangrijk voor me, dus ik doe het toch.

5.  Wees congruent

Wees je ook bewust van je stem. Naast je non-verbale houding verraad je stem veel. Je lichaam en je stem kunnen soms niet congruent zijn met de inhoud van je boodschap. Als je op een blije manier vertelt dat je het lastig vindt dat je je baan bent kwijt geraakt, dan is dat voor je gesprekspartner meestal niet zo geloofwaardig. Omdat lichaamstaal de eerste taal is die we als kinderen leren, zul je eerder geneigd zijn die lichaamstaal (en toon) te geloven dan wat de woorden vertellen.

6.  Rustig, kalm en beheerst

Bespreek wat je te zeggen hebt zo rustig en kalm mogelijk. Haal om kalm en rustig het gesprek in te gaan van te voren een paar keer heel diep adem. Hoe meer zuurstof je inademt, des te beter je hersenen functioneren.

7.  Toon begrip 

Toon begrip voor de gevoelsreactie van de ander. Wees hard op de inhoud, maar zacht op de relatie. Begrip tonen voor de gevoelsreactie van de ander houdt weer de relatie in stand.

7.  Wat is je plan B?

Bedenk van te voren ook een alternatief plan B, C of D, voor allerlei mogelijke reacties van de ander. Door je daar goed op voor te bereiden kun je het gesprek gemakkelijker sturen in een richting die jij graag wilt.

8.  Waar doe je het voor?

Wees je bewust van je eigen motivatie. Ga je voor gelijk of ga je voor geluk? Ego spelletjes werken op de lange termijn niet. Ze brengen schade aan de relatie aan. Dus vraag jezelf voor en tijdens het gesprek ook af of je motieven nog eerlijk en integer zijn. Als je de ander schade toebrengt, breng je op de lange termijn jezelf ook schade toe.

9.  Creatief oplossingen zoeken

Wees zo creatief als je kunt bij het gezamenlijk zoeken naar oplossingen voor problemen. Besteed ook niet meer dan 5% van je tijd aan het probleem en 95% van je tijd aan de oplossing. Focus op hoe je er samen uit kunt komen.

10.  Wederzijds respect

Respecteer jezelf en je eigen standpunt. Zet jezelf op nummer 1, maar houd rekening met de wensen en verlangens van de ander. Er is vrijwel altijd een derde weg, waarbij aan zowel jouw verlangens als de behoeften van een ander tegemoet gekomen kan worden. Als je beiden maar bereid bent die te zoeken. Het kost vaak wel wat meer tijd, maar het draagvlak wordt er flink door vergroot en de relatie versterkt. Niet iedere situatie zal zich er mogelijk voor lenen, maar houd er wel rekening mee, dat wanneer je je zin doordrijft, je een opname hebt gedaan van de emotionele bankrekening. Opnames van de emotionele bankrekening vragen op een gegeven moment ook weer om een storting voor het in stand houden van het gewenste evenwicht.

11.  Speel je boosheid

Gebruik als het nodig is gespeelde boosheid. Wanneer je merkt dat je in een emotie schiet is het handiger het gesprek tijdelijk te onderbreken en even de tijd te nemen om jezelf te herpakken. Maar wanneer je je niet getriggerd voelt, kan functionele boosheid wel een manier zijn om een situatie in beweging te krijgen.

12.  Handige hulpzinnen in het gesprek

Jouw tips voor lastige gesprekken

Natuurlijk ben ik met mijn tips niet volledig. Ik wil daarom graag jouw hulp hierbij. Wat helpt volgens jou goed bij lastige gesprekken? Deel je tips hieronder en maak kans op een boek.

2 daagse communicatietraining Liever Communicatiever

Je kunt je natuurlijk ook gewoon aanmelden voor de 2 daagse communicatietraining Liever Communicatiever.
Kijk hier naar wat anderen daarover zeggen.

Leuk of waardevol artikel?

Geef wat van jouw positieve energie terug door hieronder op de like of respect button te drukken of beter nog: Deel jouw mening of ervaring hieronder met mij!




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Wat is mindfulness? Mindfulness is niets
Coaching: Willen wat je krijgt »

Gratis E-book Verbindende Communicatie



Al meer dan 5.000 keer gedownload

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer communicatie


Facebook-reacties op dit artikel

Website-reacties op dit artikel

HILDA DE CORTE op zaterdag 27 september 2014 om 22:54
Heel belangrijk vind ik humor in een moeilijk gesprek omdat dit relativerend werkt,soms zelfs aanstekelijk! KAN UITERAARD NIET IN ELKE SITUATIE !

Karin op maandag 4 maart 2013 om 18:53
Mijn tip: wees nieuwsgierig naar waarom de ander zo reageert zoals hij reageert. Dan ga je vragen stellen in plaats van dat je beide je mening verkondigt. En de extra informatie die je zo krijgt, levert vaak begrip of nieuwe ideeen voor oplossingen op!

Roel op maandag 4 maart 2013 om 10:04
Houd het gemeenschappelijk doel voor ogen. Wat bindt jullie beide? Dat is een basis waardoor het contact in stand kan blijven.

En mbt de reactie: Achter ieder gedrag zit een positieve intentie. Probeer deze waar te nemen.

Reageer op Communicatie: Tips voor het voeren van lastige gesprekken

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.