Relaties: Boosheid de baas

Boosheid de baas, boze vrouw met koekepan

Geplaatst op dinsdag 11 augustus 2015 door Nelly de Jong

Word jij gemakkelijk boos of heb je veel boze mensen in je omgeving? 

Boosheid is een sterke energie en emotie, maar is feitelijk niets anders dan een verdergaande vorm van frustratie, die soms veel spanning en stress oproept. Boosheid is een aangeleerde vorm van gedrag. Je wordt namelijk niet boos geboren. Als baby worden je behoeften vrij snel bevredigd. Je hebt honger. Je huilt en mama komt met melk. Je voelt je alleen. Je huilt en mama of papa komt je knuffelen. Enz.

Boosheid is een niet ingevulde behoefte

Dat duurt alleen niet zo heel erg lang. Want al vrij snel moet je leren om met een lepel of mes en vork te eten. Je mag niet meer in je luier poepen, maar moet op het potje. En langzamerhand leer je dat je je moet aanpassen aan allerlei situaties, aan school, je vader en moeder en aan van andere mensen uit je omgeving. Je leert dat je je moet beheersen. Frustratie over een niet ingevulde behoefte mag er vaak niet zijn. Natuurlijk is het belangrijk dat je leert om je zelf te beheersen, maar een gevoel van boosheid of frustratie heeft je ook iets te zeggen. Vraag jezelf als je boos bent maar eens af: Waarom ben ik eigenlijk zo boos? Wat heeft de boosheid me te zeggen? Wat is de boodschap van mijn boosheid?

Je boosheid overstijgen

Door jezelf die vraag te stellen overstijg je de boosheid en kun je haar gemakkelijker tot je bondgenoot maken. Boosheid is net als andere emoties een vorm van energie en niets meer dan dat. Boosheid is wel een heel sterke energie, dat dan weer wel. Je kunt als je je boosheid goed gebruikt er veel door voor elkaar mee krijgen.

Boosheid reguleren

Als je je boosheid goed reguleert laat boosheid je zien dat je je soms terecht ergens zorgen over maakt. En de sterke energie geeft je dan net een flinke zet in de richting om een situatie waarover je je vervelend voelt aan te pakken. Er is altijd sprake van een onderliggende niet ingevulde behoefte. En het is belangrijk om je bewust te worden wat die onderliggende behoefte is. Als je je bijvoorbeeld in een bepaalde situatie buitengesloten voelt en je wordt boos op de oneerlijkheid daarvan, dan los je de situatie niet op door boos te worden. Je bewust worden van je verlangen om er bij te horen kan een eerste stap zijn in de richting van het creëren van een productievere oplossing ervan. Van het in plaats van tegen de buitenwereld aan te schoppen beter voor jezelf te gaan zorgen.

Boosheid oplossen in je binnenwereld

Als je je realiseert dat je je boosheid ook in je binnenwereld op kunt lossen, dan zul je er in de buitenwereld geen schade (voor jezelf en anderen) mee aanrichten. Het feit dat jij je buitengesloten voelt weerspiegelt de niet ingevulde behoefte aan verbondenheid in jou. Wanneer je je dat bewust bent, dan kun je in plaats van boos te worden op iets of iemand anders zoeken naar een manier om die behoefte ingevuld te krijgen. En een belangrijke vraag daarin is dan: Hoe kan ik mezelf geven wat ik nu van de buitenwereld niet ontvang? Je niet verbonden voelen in de buitenwereld weerspiegelt namelijk ook dat jij je niet verbonden voelt met jezelf. Wanneer je goed in verbinding staat met jezelf en je goed voor jezelf zorgt, zul je veel minder gevoelig zijn voor wat er op dat punt in je buitenwereld gebeurt. Je zorgt dan gewoon goed voor jezelf. 

Boosheid en zelfmedelijden

Maar wat er in plaats hiervan meestal gebeurt is dat je aan zelfmedelijden doet. Je stapt in een oud ‘verhaal’ van arme, zielige ik en zij zijn groot en ik ben klein. Door dat te doen, vergroot je alleen maar je frustratie en zul je tot weinig effectiefs komen om haar op te lossen.

Zoek je boosheid op

Ik wil je ook uitnodigen om je boosheid gewoon eens op te zoeken. Voel je boosheid gewoon eens. Waar voel je je boosheid in je lichaam? Doordat boosheid zo’n sterke energie is, zul je haar gemakkelijk kunnen gewaarworden in je lichaam. En zeg maar eens tegen jezelf: Ik voel me kwaad. Maak daarin wel onderscheid tussen: Ik BEN kwaad en ik VOEL me kwaad. Door ik VOEL me kwaad te zeggen maak je onderscheid tussen wie jij in wezen bent en wat je in het moment voelt. Door dat te doen creëer je al een bepaalde afstand tot de boosheid, die maakt dat je haar beter zult kunnen hanteren. 

Behoefte invullen

Als je je vervolgens richt op hoe je je behoefte ingevuld kun krijgen dan kan boosheid je enorm helpen om dat voor elkaar te krijgen. Boosheid vertelt je namelijk ook dat er iets is dat belangrijk voor jou is. Iets waarvoor je wilt gaan staan. Iets dat waarde voor jou vertegenwoordigt. Hoewel je met boosheid soms veel voor elkaar krijgt, zul je toch soms ook moeten accepteren dat je behoefte niet door anderen ingevuld gaat worden. Soms is het zoals het is. En vertelt de situatie je alleen maar dat jij misschien nog iets hebt op te lossen rond dit thema.

Ik ben rustig, geduldig en ontspannen

Acceptatie

Weet je, je kunt je wel boos maken omdat je in een lange rij voor de kassa staat, maar dat helpt je niets. Realiseer je dat acceptatie dat het is zoals het is de enige keus is, als jij tenminste met je boodschappen naar huis wilt gaan. Ontspan je op een dergelijk moment eens bewust. Haal diep adem en zeg tegen jezelf: Ik ben hier nu en ik ben rustig, geduldig en ontspannen. Ik accepteer dat ik nu boosheid voel en ik accepteer dat dit is wat er is.

Hier volgen tips om beter om te gaan met je boosheid:

  1. Neem een time out
    Ga weg uit de situatie die de aanleiding voor je boosheid is. Verwijder je fysiek uit de situatie. Het duurt gemiddeld zo’n twintig minuten voor de adrenaline weer uit je lijf verdwenen is. Beweging helpt hierbij. Dus als je kunt: kom actief in beweging.
  2. Doe een korte ademhalingsmeditatie
    Door je aandacht te richten op je ademhaling komen je gedachten weer tot rust en gaat de ergste heftigheid uit je lijf vandaan. Je hersens krijgen ook weer meer zuurstof, waardoor je ook weer beter kunt nadenken.
  3. Accepteer en laat het met rust
    Hoe meer energie je steekt in iets waar je je vervelend door gaat voelen, hoe groter het wordt. 
  4. Richt je aandacht op een gemeenschappelijke uitkomst
    Door te ‘vechten’ ook al is het met woorden zul je misschien deze strijd winnen, maar de oorlog verliezen. Door via je boosheid de ander te overheersen, zal je relatie met de ander schade lijden. Op de lange termijn doet dit de relatie tekort en zal dat kunnen leiden tot het uit contact gaan.
  5. Wees je bewust van je taalgebruik
    Haal geen oude koeien uit de sloot. Spreek niet in termen van altijd en nooit. Scheld niet. Richt je door middel van je woorden op wat je wel wilt in plaats van wat je niet wilt.
  6. Luister empathisch
    Als je boos bent, dan luister je heel vooringenomen. Je ziet en hoort alleen wat jij wilt zien en horen. Door empathisch te luisteren en je te verplaatsen in het perspectief van de ander kun je de brug slaan naar een gezamenlijke oplossing.
  7. Zoek fysiek contact
    Als je boos bent op iemand van wie je houdt, zoek dan fysiek contact met elkaar. Aanraking verzacht de boosheid en herstelt het vertrouwen.
  8. Relativeer
    Je kunt je over allerlei dingen kwaad maken, zoals het missen van je bus of een kapotte schoen of je bent je sleutel kwijt. Realiseer je wel dat als je dat in het grotere perspectief ziet dit maar kleine ergernissen zijn. Je hebt geen terminale ziekte. Er is geen oorlog uitgebroken en je hebt nog te eten. Houd jezelf voor: er zijn altijd mensen die ergere dingen meemaken.
  9. Zet je negatieve gedachten om in positieve
    Zijn je gedachten positief of juist negatief? Met negatieve gedachten creëer je een negatieve buitenwereld. Richt je aandacht vooral op wat je wel wilt bereiken. Benoem wat je wel wilt in plaats van wat je niet wilt. 
  10. Wat is de winst?
    Vraag jezelf eens af wat deze situatie je kan brengen? Wat is de winst ervan? Dit dwingt je hersenen om anders te kijken naar de situatie. En als je een vraag aan jezelf stelt, komen je hersenen vanzelf met een antwoord. Door naar de winst te vragen en jezelf te dwingen met een antwoord te komen, zul je gaan ervaren dat die winst er ook altijd is.  
  11. Bereid je voor
    Als er een specifieke situatie of persoon is die boosheid in jou triggert, ga dan voor jezelf na hoe je met die persoon of situatie om wilt gaan. Ga voor jezelf eerst na wat je wilt dat de uitkomst is. Als je jezelf deze vraag stelt en je wilt de ander te lijf gaan, dan ben je nog niet zover dat je een constructief plan kunt maken. Koel dan eerst verder af door bv. te mediteren of wat beweging te nemen. Zet je uitkomst voorop en ga voor jezelf na hoe je dat op een constructieve manier voor elkaar kunt krijgen. Hoe kun je een win-win bereiken? Welke woorden ga je gebruiken en wat is er voor nodig om de ander daarin mee te krijgen? De ander is wie hij is en heeft ook gevoelens en behoeften die hij of zij ingevuld wil zien. Als je vanuit dat perspectief kunt kijken, kun je gemakkelijker tot een win-win komen.
  12. Zoek hulp
    Als je regelmatig buitensporig boos bent, zoek dan hulp. Je blijft anders in dezelfde kringetjes ronddraaien, waar het lastig uitkomen is. Een buitenstaander kan je helpen objectiever naar de feiten te kijken en naar jouw interpretaties van die feiten. Hulp zoeken getuigt van moed en volwassenheid.

Dagboek voor je boosheid

Als je vaak last hebt van woede aanvallen, dan kan het je helpen om in een dagboekje bij te houden wanneer, waar en in welke situaties je boos wordt. Ga dan voor jezelf na wat de onderliggende rode draad is die je boos maakt. Er zit vrijwel altijd een oude pijn uit je kindertijd onder. Dat boze kind in jou wil gezien en gehoord worden. En je zult waarschijnlijk de neiging hebben om het weg te sturen. In de praktijk is dat minder effectief. Het zal namelijk steeds terug blijven keren als je dat stuk in jezelf niet oplost. Kijk vervolgens naar de behoefte die er onder ligt en ga na hoe je jezelf kunt geven wat je destijds niet hebt ontvangen.

En jij?

Is er vaak boosheid in je relatie? Boosheid kan behoorlijk ondermijnend werken in je relaties. Als je het graag anders wilt en het lukt je niet alleen, dan kun je je natuurlijk ook gewoon aanmelden voor coaching of als de aanleiding in de relationele sfeer ligt voor relatiecoaching.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Internetloze dag
Angst en depressie »

Gratis E-book Liever Assertiever



Al meer dan 14.000 keer gedownload

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer Stress, relaties, Loslaten, Emoties, Denken (positief en negatief), Behoeften, assertiviteit en Angst


Facebook-reacties op dit artikel

Website-reacties op dit artikel

Carla op dinsdag 1 september 2015 om 21:53
Boosheid is een natuurlijk gevoel en emotie (net als verdriet en angst) heeft het zijn functie; het helpt onze grenzen te leren kennen.
Te ontdekken dat iets niet goed voelt.
Zelfbescherming.

Het onderdrukken of ontkennen geeft misvormingen zoals depressie (bij vrouwen), agressie I(bij mannen) eisend, dwingend gedrag, cynisme en je te kort gedaan voelen.

Carla op dinsdag 1 september 2015 om 21:53
Boosheid is een natuurlijk gevoel en emotie (net als verdriet en angst) heeft het zijn functie; het helpt onze grenzen te leren kennen.
Te ontdekken dat iets niet goed voelt.
Zelfbescherming.

Het onderdrukken of ontkennen geeft misvormingen zoals depressie (bij vrouwen), agressie I(bij mannen) eisend, dwingend gedrag, cynisme en je te kort gedaan voelen.

Hermaneduardvanvuure op zondag 10 maart 2013 om 21:22
Interessant artikel

Sander op woensdag 11 april 2012 om 13:57
Boos zijn is een emotie die ik niet vaak tot praktisch tegenwoordig nooit ervaar. Het enige wat in de buurt komt is een soort onvrede, die ik een tijdje dan bij me draag, maar wanneer ik doorzie dat het voornamelijk een strijd is met niet aanvaarden wat er is en mijn eigen reactie hierop zie en ook dat aanvaard, laat ik het gevoel van onvrede moeiteloos vallen. Dan is eht doorzien en heeft het geen grond meer. Soms zou ik wel willen dat ik sterker mijn mening uit, maar in boos worden zie ik weinig meerwaarde. Simpelweg omdat het voor mij staat voor onmacht.

Zehra & Dogan op dinsdag 20 maart 2012 om 00:44
Omgaan met moeilijke karakter geliefdes

Nelly op dinsdag 13 maart 2012 om 21:18
Ha Jellie, dat is natuurlijk fijn te horen. Wat was er dat je boos maakte?

Jellie Djurrema op vrijdag 2 maart 2012 om 10:22
Dit artikel kwam voor mij precies op het juiste moment. Hoe bedoel je de wet van synchroniteit?!
Ik doe er gelijk mijn voordeel mee en weet wat ik te doen heb.
Heel hartelijk dank, Jellie

Reageer op Relaties: Boosheid de baas

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.