Communicatiestijlen

Geplaatst op zaterdag 28 november 2009 door Nelly de Jong

Heb jij soms moeite met van die mensen die ontzettend op de details zijn? Die iedere punt en komma willen uitpluizen? Of stoor je je juist aan van die blaaskaken die altijd het hoogste woord hebben of aan hen die het overal voor het zeggen willen hebben. Of misschien vind je het maar niks dat je collega zo'n stille Willy is. Iedereen heeft zijn of haar eigen manier van communiceren. En met de een praat je makkelijk en kost het je geen enkele moeite. En met de ander wil dat soms veel minder.

Mensen categoriseren

In dit en de volgende artikelen ga ik in op de communicatiestijlen. Er zijn vele manier om mensen te categoriseren. Denk maar aan de astrologische typen, de enneagrammen, de zintuiglijke waarneming van de NLP, de benadering volgens de psychologie van Jung, de Myer-Briggs indeling,etc. Het feit dat er zoveel verschillende manieren zijn om mensen te categoriseren wijst al in de richting dat het feitelijk niet mogelijk is mensen volledig in hokjes te stoppen. En dat moet je misschien ook niet willen.

Beter aansluiten bij je gesprekspartner

Toch is het soms wel heel handig om van een bepaalde indeling uit te gaan. Die indeling en de achterliggende theorie kan je helpen om makkelijker en beter aan te sluiten bij je gesprekspartner, waardoor de communicatie tussen jullie verbetert. Om te kunnen aansluiten bij de verschillende typen, moet je ze natuurlijk eerst kunnen herkennen. Daarom volgt eerst een globale beschrijving van de vier typen volgens MDI.

Introvert versus Extravert

Binnen de MDI wordt uitgegaan van de tweedeling introvert versus extravert. Extraverte mensen hebben vaak mensen om zich heen nodig om bij te tanken. Introverte mensen daarentegen zijn dan liever meer op zichzelf. Het tempo van introverte mensen ligt ook lager dan dat van de extraverten. Extraverten lijken wel altijd haast te hebben en neigen naar ongeduld.

Denken versus voelen

Mensen die van nature gewend zijn meer vanuit hun denken te reageren, zijn over het algemeen meer taak- en doelgericht. En mensen die van nature meer vanuit hun voelen reageren zijn meestal meer mens- en relatiegericht. Wat overigens niet wil zeggen dat een denker niet voelt en een voeler niet denkt. Het gaat meer over je primaire manier van reageren.

Vierdeling

Dit leidt tot de volgende vierdeling: Introverte denkers, introverte voelers, extraverte denkers en extraverte voelers.
Meestal gebruiken mensen naast hun van nature hoogst scorende gedragsstijl nog een, twee of uitzonderlijk zelfs drie andere. Toch kun je in grote lijnen je overheersende stijl meestal wel herkennen. Ook heb je meestal ook één of twee van de vier stijlen minder ontwikkeld waardoor daar vaak je allergie op zit. Ik kom hier te zijner tijd in een ander artikel op terug.

Kleuren in de communicatie

Wel wil ik alvast de kleuren van de stijlen met je delen. De extraverte denkers zijn de vurige roden. De extraverte voelers de zonnige gelen. De introverte voelers zijn de aardse groenen en de introverte denkers zijn de koele blauwen. Heb jij al een idee wat jouw communicatietype is?  

Gratis communicatiekaarten bestellen?

Bestel nu mijn gratis communicatiekaarten waarop je heel gemakkelijk een overzicht hebt van de verschillende stijlen van communiceren, met daarbij de do's en don'ts ervan. Bestel ze hier

 

Liever communicatiever

Je kunt je natuurlijk ook gewoon aanmelden voor de training Liever Communicatiever.

De training wordt gehouden op het Zuidvliet 292 A, Leeuwarden, Friesland.




Nelly de Jong

Mijn passie is het begeleiden van mensen met werk- en levensvragen. Dat doe ik al meer dan vijfentwintig jaar met veel plezier. In de afgelopen jaren heb ik honderden mensen via coaching, loopbaanbegeleiding en outplacement begeleid en ze een duwtje in de rug gegeven. Mijn specialisme is werkende moeders goed voor zichzelf te laten zorgen.

Meer over Nelly de Jong


« Communicatiestijlen: De dominante gedragstijl
Effectiviteit: Doelen bereiken »

Communicatiekaarten

Bestel nu mijn gratis communicatiekaarten waarop je heel gemakkelijk een overzicht hebt van alle kenmerken van de vier communicatiestijlen: Introverte denkers, introverte voelers, extraverte denkers en extraverte voelers.

Bestel gratis communicatiekaarten

Misschien vind je dit ook leuk:

Meer communicatiestijlen


Facebook-reacties op dit artikel

Website-reacties op dit artikel

Antje Bex op maandag 20 januari 2014 om 16:21
Ik wil ook nog wel communicatie kaarten, kan dat?
En de kaarten met teksten wil ik ook nog wel bestellen.
Antje

Antje Bex op maandag 20 januari 2014 om 16:19
Mieke, ik heb dat ook 1x bewust gedaan toen mijn vader stervende was en zoveel pijn had. Hij had nog nooit zo goed gerust zei hij toen, het waren helse pijnen. Ik doe dat nooit meer.
Neem wel vaak stemmingen over en voel soms als er ruzie is geweest of als een zaak failliet gaat of gaat afbranden. Wel heel raar als het dan ook effectief gebeurd.

Kunie op maandag 20 januari 2014 om 14:07
graag zou ik de gratis communicatiekaarten willen bestellen.
is dat nog mogelijk?

Vriendelijk bedankt
Kunie Hokken

Mieke op maandag 29 juli 2013 om 11:22
ik denk dat ik, in de 65 jaar dat ik leef ,heb geleerd problemen bij de ander te laten, mijn valkuil was dat ik fysieke klachten, waar mensen vaak uitgebreid over praten, bv. een kijkoperatie in de knie, dat ik tijdens het luisteren daarnaar, mij zo inleefde, dat ik de volgende ochtend wakker werd met pijn in mijn knie, als kind had ik dat al, dat ik de fysieke pijn van anderen voelde, zodat ik regelmatig symptomen had van kwalen die ik helemaal niet had, ook psychische pijn neem ik steeds over, als iemand somber is en daar uitgebreid over vertelt, slaat mijn vrolijke stemming om in somberte, idem dito bij verdriet, ik heb moeten leren mij daarvoor af te sluiten, de pijn, letterlijk bij de ander laten, tegen mijzelf zeggen: je helpt X helemaal niet door de pijn zelf ook te voelen. Ik kan het ook positief gebruiken, wanneer iemand heel erg gelukkig is of vrolijk, word ik het ook en dan is het niet erg dat ik gevoelens over neem.

Nelly op dinsdag 26 februari 2013 om 08:09
En wat betreft de kaarten: Wil je me even een mail sturen met je adresgegevens? Het is overigens wel even wachten, want de wenskaarten zijn in herdruk.

Nelly de Jong op dinsdag 26 februari 2013 om 08:08
Hoi Antje, MDI staat voor het Management Development Instiitute. Dat is een bedrijf wat assessment onderzoeken doet. En wat de beschreven systematiek hanteert.

Antje Bex op dinsdag 26 februari 2013 om 04:20
Ik woon in BelgiŽ en wil die communicatiekaarten wel bestellen, maar postcode verplicht en mijn postcode neemt hij blijkbaar niet aan op het invulformulier.
Zijn de wens- en kanskaarten ook gratis te verkrijgen, dan wil ik die ook wel heel graag.
Groetjes Antje Bex

Antje Bex op dinsdag 26 februari 2013 om 04:11
Wat is MDI?

Benny hopkinson op zondag 23 september 2012 om 18:31
helaas kan ik geen wens -kans en communicatiekaarten aanvragen omdat er aangegeven wordt dat het veld huisnummer intypen niet bestaat. tevens wou ik mij aanmelden voor de nieuwsbrief tip en trucs, hopend dat u dit voor mij in orde brengt , bij voorbaat dank, met vriendelijke groet:benny hopkinson

Reageer op Communicatiestijlen

Naam:
E-mailadres: (wordt niet weergegeven)
Website:
Nieuwsbrief: Abonneer mij op de nieuwsbrief van ConFront Coaching en Training
Reacties: Stuur mij een e-mail bij volgende reacties
Reactie:
  Om hier te kunnen reageren dien je geabonneerd te zijn op de nieuwsbrief.
 

ConFront is niet verantwoordelijk voor geplaatste reacties, aanvaardt geen enkele vorm van eventuele aansprakelijkheid en behoudt zich het recht zonder aankondiging reacties in te korten of te verwijderen, als dit gepast wordt geacht. Het veld 'website' is optioneel. Je link wordt gekoppeld na controle van de reactie.